تلاش برای مهار آتش سوزی در سایت پسمانده صفیره اهواز ادامه دارد

دوشنبه, 25ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

اهواز – ایرنا – معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی سایت دفن پسماند صفیره در اهواز گفت: تاکنون ۸۰ درصد آتش‌سوزی در این سایت مهار شده و عملیات مهار آتش برای ۲۰ درصد باقی مانده در حال انجام است.

فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آتش‌سوزی در سایت پسماند دفن زباله شهر اهواز معروف به “سایت صفیره” از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده که پس از وقوع این حادثه اقدامات فوری جهت مهار آتش سوزی و رفع آلودگی هوا توسط شهرداری اهواز آغاز شد.

وی علت آتش‌سوزی را افزایش دما، تخلیه غیراصولی زباله‌ها و خودسوزی زباله‌ها بر اثر گاز متصاعد شده عنوان کرد و گفت: دود ناشی از این آتش سوزی که روستای صفیره را تحت تاثیر قرار داده بود تقریبا قطع شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در بررسی روند مهار آلودگی در محل دفن زباله شهر اهواز گفت: اقدامات فوری خاک پوشش و آب پاشی در محل آتش سوزی به سرعت در حال انجام است که موجب مهار حجم فراوانی از آتش سوزی پسماندها شد.

وی ادامه داد: به شهرداری تاکید شده اقدامات لازم تا رفع کامل آتش سوزی و دود ناشی از آن ادامه یابد و همچنین با راه اندازی سریع سلول دفن اصولی پسماندها از تکرار اینگونه آتش سوزی‌ها و ایجاد آلودگی هوا جلوگیری شود.

براساس این گزارش وفق قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اصولی پسماندهای شهری بر عهده شهرداری‌ها است.

 

 

مدفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره با ۱۲۵ هکتار مساحت در ۱۲ کیلومتری شرق اهواز، حدود ۱۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید.

با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، یا روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند به عنوان الگو قرار گرفت تا از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری شود. در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت، در سلول‌های شیب دار به ابعاد ۳۵۰ متر در ۱۵۰ متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند.

شهرداری وعده داده بود که زباله‌های خشک و تر در این سایت جداسازی شود؛ حدود ۱۵ درصد پسماندها به صورت مواد خشک و قابل بازیافت و ۳۰ درصد نیز برای تبدیل به کود کمپوست تفکیک و بقیه زباله‌ها نیز با انتقال به سلول‌های ویژه برای دفن بهداشتی آماده شوند.

در سال‌های گذشته دفن نامناسب زباله در سایت صفیره باعث آتش‌سوزی‌های طولانی شده بود که دود آن تا فاصله چند کیلومتری را فرامی‌گرفت و اعتراض روستاییان اطراف را به دنبال داشت.

حجم زباله‌های اهواز در گذشته حدود یک هزار تن است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.