دستگیری صیادان و شکارچیان غیرمجاز در دماوند

دوشنبه, 25ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

تهران – ایرنا – رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان دماوند گفت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره در گشت و کنترل مناطق این شهرستان، موفق به دستگیری یک گروه شکارچی و ۲ گروه صیاد غیرمجاز شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نقی میرزاکریمی افزود: در پی گشت و پایش محیط بانان این اداره در منطقه کوه سفید این شهرستان در ارتفاعات حاشیه‌ روستای مشهد متوجه حضور یگ گروه شکارچی شده و ماموران قبل از اقدام به شکار موفق به دستگیری متخلفان و کشف و ضبط یک قبضه سلاح شکاری کالیبر ۱۲ و تعدادی فشنگ چهارپاره و سایر ادوات شدند.

وی اظهار داشت: همچنین ۲ گروه صیاد غیرمجاز توسط محیط بانان دریاچه تار دستگیر شدند که از آنها ادوات صید و ۶ عدد ماهی کشف و توقیف شد.

میرزاکریمی تصریح کرد: در این راستا پرونده های جداگانه تشکیل و موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست تا تخلفات شکار وصید غیر مجاز را به شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ اعلام کنند.

 

دستگیری صیادان و شکارچیان غیرمجاز در دماوند


منطقه شکار ممنوع کوه سفید

این منطقه در استان تهران و سمنان قرار داشته و سطح شهرستان دماوند را می پوشاند. مساحت این منطقه حدود ۱۵۰.۰۰۰ هکتار است، از انواع حیات وحش این منطقه شغال، گرگ، قوچ و میش، کبک و تیهو است، از رودخانه های مهم این منطقه رودخانه دوآب و شاه بلاغی است، این منطقه در حوزه جنوبی شهرستان دماوند، شمال گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده جاجرود و غرب شهرستان فیرزکوه واقع شده است.

از گونه های شاخص جانوری هم قوچ، میش، کل ، بز، گرگ، روباه و گونه هایی از جمله جوندگان در این منطقه اند. همچنین گربه پالاس که چند ماه پیش مشاهده شد و گونه ای مختص به ایران، افغانستان و آسیای میانه است. از طرفی پرندگانی همچون کبک معمولی، کبوتر و بسیاری از پرندگان شکاری هم در این منطقه مشاهده شده است.

دستگیری صیادان و شکارچیان غیرمجاز در دماوند


دریاچه تار

دریاچه تار جزو آثار طبیعی ملی ایران و از مناطق گردشگری شهرستان دماوند بوده و در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دماوند در غرب روستای هویر واقع شده‌است، این دریاچه جزو دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی محسوب می‌شود و در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب سرشاخه آب‌هایی است که به این دریاچه‌ها می‌ریزند.

در اطراف این دریاچه اثری از درخت و بوته زار به چشم نمی‌خورد و در گذشته در بعضی دامنه‌ها بوته‌های آویشن دیده می‌شد که به علت فرسایش شدید خاک تقریباً چیزی از آن‌ها باقی نمانده‌ است، در چند سال اخیر هم اداره محیط زیست استان اقدام به رهاسازی قزل آلای خال قرمز و ماهی زردک در این دریاچه کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.