قیمت تلفن‌های همراه در ایران به‌دنبال حذف ارز ترجیحی تا «۴۰ درصد» افزایش یافت

سه شنبه, 26ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

پیش از این نیز نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار در ایران، بر بازار تلفن‌های همراه تاثیر گذاشته و موجب افزایش چشمگیر قیمت این کالا شده بود

پیش از این نیز نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار در ایران، بر بازار تلفن‌های همراه تاثیر گذاشته و موجب افزایش چشمگیر قیمت این کالا شده بود

گزارش‌ها از ایران حاکی از افزایش «نجومی» قیمت تلفن‌های همراه به‌دلیل توقف تخصیص ارز ترجیحی و افزایش تعرفه واردات است.

پایگاه خبری گسترش‌نیوز و نشان‌تجارت که قیمت‌های روز گوشی‌های همراه را گزارش می‌کنند، نوشته‌اند در ایران قیمت تلفن‌های همراه زیر ۶۰۰ دلار تا «۳۷.۵ درصد» و تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار تا «۴۰ درصد» افزایش یافته است.

سازمان توسعه تجارت فروردین‌ امسال بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرده بود که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شد.

حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، علت این افزایش قیمت نجومی را توقف ارز نیماییِ اختصاص‌یافته برای واردات گوشی‌های ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار عنوان کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود که ارز نیمایی یادشده از حدود ۱۵۰ روز پیش، متوقف و باعث شده «به طور مثال گوشی‌هایی که پیش از این اتفاق حدود هشت میلیون تومان قیمت داشتند تا حدود ۱۱ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند».

بر اساس اظهارات او، علاوه بر این، تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار نیز افزایش یافته و به همین دلیل، قیمت شماری از تلفن‌های همراه از جمله آیفون ۱۳ که پیش از این «حدود ۳۸ میلیون تومان بود به ۵۳ میلیون تومان» رسیده است.

رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، برای رفع این سردرگمی در بازار، خواستار تک‌نرخی شدن ارز و مشورت با اصناف در سیاست‌گذاری‌ها شده است.

حذف ارز ترجیحی تلفن‌های همراه دارای قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار پس از آن صورت گرفت که رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد در اجرای سیاست محدودسازی تخصیص ارز ترجیحی، از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خارج شد.

به گفته داود منظور، در حال حاضر فقط واردات ذرت، روغن، کنجاله سویا و دارو با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام می‌شود.

پیش از این نیز نوسانات بازار ارز به ویژه دلار در ایران، بر بازار لوازم صوتی و تصویری و تلفن‌های همراه تاثیر گذاشته و موجب افزایش چشمگیر قیمت این کالاها شده بود.

خبر گرانی سرسام‌آور دوباره تلفن‌های همراه در ایران در شرایطی گزارش می‌شود که معاون تجارت و خدمات در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، اسفند پارسال از ایجاد سامانه جدیدی خبر داد که قرار بود به «کنترل» بازار تلفن همراه و مبارزه با گران‌فروشی موبایل کمک کند.

به گفته علیرضا شاه‌میرزایی، در سامانه جدید «مصرف‌کننده می‌تواند از جزئیاتی مانند قیمت ارز وارداتی تلفن همراه و قیمت مصرف‌کننده نهایی و همچنین شناسنامه گارانتی گوشی مطلع شود و به این ترتیب گوشی را بالاتر از قیمت خریداری نکند.»

با استفاده از گزارش‌های تجارت‌نیوز، خبرگزاری صداوسیما، ایلنا و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.