محکومیت حکم اعدام برای شریفه محمدی؛ دهها فعال و زندانی سیاسی سابق: حکومت می‌خواهد از بحران‌ها بگریزد

سه شنبه, 26ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

شریفه محمدی فعال کارگری محکوم به اعدام. آرشیو

صدای آمریکا

دست کم ۸۵ تن از زندانیان سیاسی سابق، خانواده های دادخواه، آسیب دیگان در جریان اعتراضات، و فعالان حقوق بشری، کارگری، معلمان و حقوق زنان در داخل و خارج از ایران در بیانیه ای صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی به جایی رسیده که هرگونه مطالبه گری و اعتراض را با شدیدترین سرکوب ها پاسخ می دهد تا شاید از بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که خود مسبب آنست، بگریزد.»

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به سابقه حکومت جمهوری اسلامی در پرونده سازی امنیتی و صدور حکم اعدام برای فعالان افزودند که حکومت می خواهد «با ایجاد ارعاب و اختناق، اعتراضات موجود در جامعه را خاموش کند یا از اعتراضات احتمالی جلوگیری کند.»

به گفته آنها، «اما دست گذاشتن روی یک فعال زن و مدافع حقوق کارگران بدین معناست که حکومت اسلامی قصد دارد با صدور این حکم شنیع»، از زنان که «کوتاه نمی آیند و مقاومت می کنند، با گسترش بی‌حجابی سراسری همچنان قدرتمندانه یک پای اساسی انقلاب زن زندگی آزادی‌اند، و همواره در صف مقدم اعتراضات برای سرنگونی انقلابی حکومت‌اند، انتقام بگیرد.»

از متن بیانیه: حکومت اسلامی می خواهد از کارگران که با اعتراضات و اعتصابات، همواره اکثریت مردم بی حقوق را نمایندگی کرده اند، زهرچشم بگیرد. حکومت با این حربه جامعه را نشانه گرفته و تلاش می کند از پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی جلوگیری کند.

امضاکنندگان این بیانیه اعتراضی اضافه کردند: حکومت اسلامی همچنین می خواهد «از کارگران که با اعتراضات و اعتصابات، همواره اکثریت مردم بی حقوق را نمایندگی کرده اند، زهرچشم بگیرد؛ بدین ترتیب، حکومت با این حربه جامعه را نشانه گرفته و تلاش می کند از پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی جلوگیری کند.»

آنها با تاکید بر این موضوع که «حکم اعدام شریفه محمدی قویا محکوم است و باید فورا لغو شود»‌ افزودند:‌ «شریفه محمدی هیچ جرمی مرتکب نشده و باید فورا و بی قید و شرط آزاد شود و پرونده امنیتی و قضایی او مختوم اعلام گردد.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «مطالبه گری، اعتراض، اعتصاب، عضویت در تشکل، عضویت در حزب سیاسی، جملگی از حقوق ابتدایی انسان قرن و بیست و یکم است و ما از این تمامی حقوق قاطعانه دفاع می‌کنیم.»

امضاکنندگان بیانیه اشاره کردند که «روش مقابله با ایجاد ارعاب و اختناق، تنها و تنها مبارزه مستمر، اتحاد و همبستگی، برپایی اعتراضات و اعتصابات است.»

آنها در پایان از تمامی سازمان های بین المللی به ویژه کمیته حقیقت یاب سازمان ملل خواستند که به صدور حکم اعدام شریفه محمدی، رسیدگی کند و نه تنها جمهوری اسلامی را برای صدور این حکم شنیع محکوم، بلکه برای لغو آن دست به اقدام شوند.

از جمله امضا کنندگان بیانیه لیلا میرغفاری، حدیث صبوری، راحله احمدی، پوران ناظمی، یاسمن آریانی، سارا سیاهپور، کوکب بداغی پگاه، محبوبه فرح‌زادی، فرنگیس مظلوم، نصرت بهشتی، سهیل عربی، شیرین شمس الهام مدرسی، کیوان صمدی، ایوب عبداللهی، پارسا قبادی، لادن بازرگان، مهشید ناظمی و اوین مصطفی‌زاده هستند.

از دیگر امضاکنندگان بیانیه می توان به ژیلا مستاجر، شاپرک شجری زاده، عظمت اژدری، فاطمه اختصاری، صبا آلاله، مهسا پیرایی، اشکان سلیمانی، مژگان کشاورز، حسین اشتری، ماریا محمودی، شعله پاکروان، آزاده دواچی، مینا خانی، جوانا طیمسی، مینا احدی، ماه‌منیر ندیم، شیوا محبوبی، فریبا بلوچ، کوثر افتخاری، اعظم بهرامی، مهدی موسوی، شهلا انتصاری، ناهید حسینی، ساسان چمن آرا اشاره کرد.

شریفه محمدی که بیش از یک دهه قبل در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری»، عضویت داشته، در آذرماه سال گذشته بازداشت و روز ۱۴ تیرماه از سوی دادگاه انقلاب اسلامی رشت به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شد.

این حکم بر اساس اتهام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مبنی بر داشتن عضویت شریفه محمدی در «کو‌مه‌له» صادر شده و این در شرایطی است که این اتهام از سوی خانم محمدی، همسرش؛ سیروس فتحی، و کومه‌له به شدت رد شده است. همچنین کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری که شریفه محمدی در دهه هشتاد خورشیدی در آن عضویت داشت، اتهام وارد شده به او را رد کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، او مورد شکنجه قرار گرفته است و ماموران حکومتی «بدون هیچ سند‌ و مدرکی» به او اتهام «عضویت در گروه کومه‌له مسلح» زده‌اند. این در شرایطی است که این سازمان هم این موضوع را تکذیب کرده است.

در روزهای اخیر، فعالان و تشکل های حقوق بشری، کارگری و صنفی در ایران و نیز سازمان های حقوق بشری و اتحادیه های کارگری در جهان همراه با شماری از فعالان ایرانی مانند مسیح علینژاد و حامد اسماعیلیون صدور حکم اعدام برای خانم محمدی را محکوم کرده اند.

 

همچنین در تجمع های اعتراضی بازنشستگان در چند شهر ایران و نیز تجمع معترضان ایرانی در اروپا و کانادا بر لزوم لغو حکم اعدام این فعال کارگری و آزادی او تاکید شده است.

در شبکه های اجتماعی نیز اعتراض های گسترده ی به صدور حکم اعدام برای خانم محمدی انجام شده است.

در همین ارتباط، کمپین دفاع از شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی محکوم به اعدام، در بیانیه ای اعلام کرد: گزارش و پرونده مفصلی از موارد متعدد نقض حقوق بشر که نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه خانم محمدی اعمال کرده‌اند، به کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در ارتباط با ایران ارسال و در این نهاد ثبت شده است.

این کمپین در بیانیه خود که روز یکشنبه ۲۵ تیر منتشر شد گفت که «در این زمینه شکایتی نیز در جریان است.»

بیانیه می گوید که «این گزارش که در روزهای اخیر تکمیل و ارسال شده است، به طور تفصیلی، دقیق و مستند، به شرح تمام آزار و اذیت ها، شکنجه ها، نقض حقوق بدیهی در روند دادرسی، نقض حق شهروندی در امر تشکل یابی مستقل، صدور حکم اعدام بر بنیاد ادعاهای واهی، و دهها مورد مفصل دیگر پرداخته و با نظر تخصصی کارشناسان حقوق داخلی و بین المللی و حقوق بشر تهیه و تنظیم شده است.»

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.