اکسیوس: آمریکا به ایران درباره فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای هشدار داده است

پنجشنبه, 28ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

تصویری هوایی از تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان

تصویری هوایی از تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان

وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که دولت جو بایدن ماه گذشته در پیامی محرمانه به ایران درباره تحقیقات و فعالیت‌های اتمی که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، هشدار داده و تأکید کرده است که نگرانی‌های جدی دراین‌باره وجود دارد.

این رسانه در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۷ تیر منتشر شد، می‌نویسد که ایالات متحده و اسرائیل هر دو طی ماه‌های اخیر به موارد مشکوکی از فعالیت‌های اتمی ایران برخورده‌اند.

مقامات آمریکا و اسرائیل نگران‌اند که این فعالیت‌ها شاید بخشی از برنامهٔ پنهان جمهوری اسلامی برای استفاده از ماه‌های شلوغ منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باشد تا در مسیر تولید سلاح هسته‌ای گام بردارد.

به نوشته اکسیوس، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل و همچنین مقامات دو کشور برای پی بردن به فعالیت‌های ایران و درک این‌که آیا تغییراتی در سیاست‌های هسته‌ای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ایجاد شده است، با یکدیگر رایزنی و همکاری کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید که دولت بایدن چند هفته قبل از طریق یک کشور سوم و همین‌طور از طریق کانال‌های مستقیم، نگرانی‌های خود درباره این فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را به اطلاع مقامات ایران رساند.

به گفته مقامات ایالات متحده، ایرانی‌ها به پیام دولت بایدن پاسخ داده و درباره این فعالیت‌های هسته‌ای توضیحاتی ارائه و تأکید کرده‌اند که هیچ تغییری در سیاست ایران رخ نداده و جمهوری اسلامی قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد.

اکسیوس می‌افزاید که این تبادل پیام‌ها و اطلاعاتی که ایالات متحده و اسرائیل به دست آوردند برخی دغدغه‌ها را رفع کرد و تا حدی نگرانی‌ها را درباره فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه هسته‌ای اخیر ایران کاهش داد.

یکی از مقامات ایالات متحده گفت، پیامی که دولت جو بایدن برای ایران فرستاد، مؤثر بود، اما همچنان نگرانی‌هایی جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

وی اظهار داشت: «ما نشانه‌ای نمی‌بینیم دال بر این که ایران در حال حاضر دست به اقداماتی کلیدی زده باشد که برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «ما هر اقدام ایران را که در راستای تشدید تنش‌های هسته‌ای است، بی‌نهایت جدی می‌گیریم و همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن خاطرنشان ساخته که ما متعهدیم نگذاریم ایران هیچ وقت به سلاح هسته‌ای دست بیابد، آماده‌ایم که از تمام توان ملی خود استفاده کنیم تا اطمینان یابیم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

اکسیوس در ادامه می‌نویسد: «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل در حوالی ماه مارس به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد دانشمندان ایرانی مشغول مدل‌سازی رایانه‌ای و تحقیقات متالورژیکی هستند که می‌توان از آن‌ها برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد.»

برپایه این گزارش، هدف از این مدل‌سازی رایانه‌ای نامشخص بود و برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقد بودند این امر گواهی در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران است، اما سایر مقامات دو کشور آن را نشان‌دهنده تغییر در سیاست و راهبرد ایران ندانستند.

ایران همواره اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد کرده است. با این حال کمال خرازی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی، در اردیبهشت ماه هشدار داد که «اگر موجودیت ایران به خطر بیفتد، ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کند».

با استفاده از گزارش وبسایت اکسیوس؛ س.ن

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.