اولین دوره المپیک بازی‌های الکترونیکی در عربستان؛ مدافعان و منتقدان چه می‌گویند؟

جمعه, 29ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

 

مرد جوانی که هدفون‌های سفید روی گوش به سر دارد، جلوی فرمان کنترل‌کننده بازی ویدیویی در محوطه‌ای می‌نشیند. او در حالی که دو صفحه نمایش بزرگ پشت سرش سبز می درخشند و مجموعه بزرگی از حلقه های المپیک سفید که با شناورهای سفید بر روی صحنه روشن شده اند، حالت تمرکز به تن دارد.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،کمیته بین‌المللی المپیک مسابقاتی آزمایشی برگزار کرده که انواع ورزش‌های الکترونیکی هم در میان آنها بوده است
 نویسنده,اندرو راجرز
  • شغل,بی‌بی‌سی نیوزبیت

رئیس یکی از بزرگترین تیم‌های بازی‌های الکترونیکی در جهان می‌گوید «المپیک ورزش‌های الکترونیکی»، بازی‌های کامپیوتری را «در همان سطح مسابقات المپیک زمستانی و تابستانی قرار خواهد داد».

چند روز پیش کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که یک توافق همکاری ۱۲ ساله برای برگزاری این رویداد مستقل، با عربستان سعودی امضا کرده است.

عربستان اخیرا میزبان جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی بود که با تحریم بعضی از هواداران، بازیکنان و مفسران، به دلیل سوابق حقوق بشری این کشور روبرو شد.

آلبان دشلوت، مدیر عامل شرکت «جی‌۲ ای‌اسپورتس»، به بی‌بی‌سی گفت که معادل الکترونیکی بازی‌های المپیک، با میزان مشارکت برابر گیمرهای مرد و زن، برگزار خواهد شد.

آلبان می‌گوید کمیته بین‌المللی المپیک از او خواسته درباره برنامه‌های این نهاد برای جذب مخاطبان جوان‌تر به آنها مشاوره بدهد.

او معتقد است که این یک فرصت عالی برای فراهم کردن موقعیت شرکت در بازی‌های رقابتی برای افراد جدید است.

او می‌گوید: «در ۲۰ سال گذشته ورزش‌های الکترونیکی و بازی‌های کامپیوتری در حال رشد بوده‌ است. واضح است که این فقط یک روند زودگذر نیست. ما سال‌هاست که می‌بینیم میلیون‌ها نفر فینال‌ مسابقات مهم را تماشا می‌کنند.»

به باور او «قابلیت بالقوه‌ای که در این زمینه وجود دارد، مایه ترس و نگرانی نیست بلکه باعث شور و هیجان است».

«تازه متوجه شدند ماجرا از چه قرار است»

آلبان به بی‌بی‌سی گفت که نقطه عطف این رویدادها، برگزاری بازی‌های مشترک‌المنافع و بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲ بود، که مسابقات ورزش‌های الکترونیکی را در کنار ورزش‌های سنتی‌ برگزار کردند.

او می‌گوید: «افرادی از کمیته المپیک حضور داشتند که مشخص بود تازه متوجه شدند ماجرا از چه قرار است.»

با وجود اعلام موفقیت این تجربه، فدراسیون بازی‌های مشترک‌المنافع اعلام کرد که ورزش‌های الکترونیکی بخشی از بازی‌های ۲۰۲۶ استرالیا نخواهد بود. این فدراسیون برنامه‌ای برای برگزاری یک رویداد جداگانه هم اعلام نکرده است.

آلبان معتقد است که این تصمیم درست است چون مانع از این می‌شود که بازی‌های موجود از این که هست، بزرگتر شود.

او می‌گوید: «میزبانی مسابقات برای هر شهری کار دشواری خواهد بود.»

«فکر می‌کنم این تحولات فضای بیشتری برای بزرگداشت بازی‌های کامپیوتری و ورزش‌های الکترونیکی ایجاد می‌کند، تا اینکه یک ورزش‌ به این رویدادها اضافه کند.»

مردی با موهای قهوه‌ای کوتاه به سمت راست قاب نگاه می‌کند که پیراهن یقه‌دار آبی تیره در مقابل پس‌زمینه‌ای تار به تن دارد.

منبع تصویر،G2 ESPORTS

توضیح تصویر،آلبان قبل از پیوستن به جی‌۲ ای‌اسپورتس، در «رایوت گیمز» کار می‌کرد، استودیویی که بازی «لیگ آو لجندز» را می‌سازد

کال آو دیوتی در مقابل ارزش‌های المپیک

هنوز مشخص نیست کدام بازی‌ها در این رقابت شرکت خواهند کرد، اما در مسابقات کشورهای آسیایی و مشترک‌المنافع، بازی‌های راکت لیگ، لیگ آو لجندز، ای‌ای اسپورتس اف‌سی و استریت فایتر حضور داشتند.

تردیدی که مطرح شده این است که آیا بازی‌های مشهوری مانند کال آو دیوتی و کانتر-استرایک ۲، با سبک تیراندازی اول شخص، در این رقابت شرکت خواهند داشت یا نه.

آلبان می‌گوید او نیز درباره این موضوع که این بازی‌ها از ابتدا در رقابت‌ها حضور خواهند داشت یا نه، تردید دارد.

او می‌گوید: «اگر از من بپرسید آیا سال آینده این اتفاق خواهد افتاد، پاسخ خواهم داد احتمالا نه.»

«من فکر می‌کنم در آینده و با یافتن یک نوع توازن با ارزش‌هایی که کمیته المپیک می‌خواهد به نمایش بگذارد، کاملا ممکن است این اتفاق بیفتد.»

یکی از تفاوت‌های بزرگ، این خواهد بود که بازیکنان زیر پرچم ملی خود رقابت خواهند کرد، چشم‌اندازی که آلبان به طور خاص به خاطر آن هیجان‌زده است.

او می‌گوید: «همه می‌خواهند ببینند که یک تیم دانمارکی در مقابل یک تیم کره‌ای چه خواهد کرد. من هم دوست دارم چنین رقابتی را ببینم.»

همچنین امکان این که بازیکنان سوپراستار از تیم‌های رقیب، برای بازی در تیم‌های ملی خود متحد شوند، بیشتر می‌شود.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ لی سانگ‌-هیوک، نماد بازی لیگ آو لجندز و معروف به «فیکر»، همراه با جونگ جی‌-هون، گیمر بازی جن جی و مشهور به «چووی»، عضو تیم کره جنوبی بودند.

زنی با موهای بلوند در حالی که یک هدست بازی به سر دارد، به صفحه نمایش نگاه می‌کند. او در حالی که یک بازی روی صفحه نمایش مقابلش در حال انجام است، با مشت به بازیکنی کناریش می‌زند

منبع تصویر،G2 ESPORTS

توضیح تصویر،زنان هنوز در سطوح بالای رقابت‌ ورزش‌های الکترونیکی حضور چندانی ندارند

زنان در ورزش‌های الکترونیکی سهم بسیار کمی دارند

سازمان‌دهندگان جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی از تصمیم خود برای برگزاری این رویداد در عربستان سعودی دفاع کرده‌اند.

این کشور که همجنس‌گرایی در آن غیرقانونی است، به دلیل مواضع خود درباره روابط افراد در جامعه ال‌جی‌بی‌تی و بی‌توجهی به حقوق زنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

نگرانی‌های مشابهی هم درباره «ورزش‌شویی» (اتهام مربوط به میزبانی رویدادهای بزرگ، برای منحرف کردن توجه‌ها از چنین مسائلی) بعد از اعلام خبر برگزاری این رقابت‌ها در عربستان از سوی کمیته المپیک به وجود آمد.

آلبان می‌گوید که تجربیات خود او در عربستان سعودی، جایی که تعدادی از رویدادهای بزرگ ورزش‌های الکترونیکی در آن برگزار شده، مثبت بوده است.

او هم مانند مسئولان برگزاری جام جهانی می‌گوید که از مقامات سعودی اطمینان‌های لازم را دریافت کرده است که شرکت در رقابت‌ها، بدون توجه به جنسیت یا تمایلات جنسی، برای همه آزاد خواهد بود.

همه درباره این مسئله متقاعد نشده‌اند و جام جهانی ورزش‌های الکترونیک نیز به دلیل حضور اندک زنان مورد انتقاد قرار گرفت، جایی که تنها یک مورد از ۲۲ رویداد به طور خاص به زنان اختصاص داشت.

شرکت در بقیه رویدادها برای زنان و مردان آزاد است اما بسیاری از زنان حرفه‌ای‌ در آن حضور ندارند.

آلبان اعتراف می‌کند که صنعت ورزش‌های الکترونیکی در زمینه نمایندگی زنان، که در حال حاضر در سطوح بالا حضور اندکی دارند، «ناکام بوده است».

او می‌گوید: «بازیکنان مستعد و درخشانی هستند که ما به آنها فرصت‌ کافی برای حضور در بالاترین سطوح را نمی‌دهیم و مسیرهای کافی برای حرفه‌ای شدن آنها را فراهم نمی‌کنیم.»

او وعده می‌دهد که بازی‌های المپیک الکترونیکی متفاوت خواهد بود و هدف آن مشارکت برابر از اولین مسابقات در سال آینده خواهد بود.

او می‌گوید: «این تعهد وجود دارد که هدف تعیین‌شده برای برابری کامل حضور زنان و مردان برآورده شود، و این یک نقطه عطف خواهد بود، نه فقط برای خود المپیک، بلکه برای ورزش‌های الکترونیکی.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.