عربستان بیش از ۱۰۰ نفر را از ابتدای سال ۲۰۲۴ اعدام کرده است

جمعه, 29ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ار اف ای 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و بر پایه اعلامیه‌های وزارت کشور عربستان، روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه با اعدام یک شهروند سعودی و یک پاکستانی به اتهام قاچاق مواد مخدر، شمار اعدام‌ها در این کشور از ابتدای سال جاری میلادی به ۱۰۶ نفر رسید.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پس از یک وقفه سه ساله، مقامات سعودی اعدام قاچاقچیان مواد مخدر محکوم به مرگ را از اواخر سال ۲۰۲۲ از سر گرفته‌اند.

از ابتدای سال جاری میلادی، در مجموع هفت قاچاقچی اعدام شده‌اند. در سال ۲۰۲۳، تعداد کل اعدام‌شدگان به ۱۷۰ نفر رسید که ۳۳ نفر از آن‌ها به دلیل جرایم مرتبط با «تروریسم» صورت گرفته است.

سازمان اروپایی‌سعودی حقوق بشر (ESOHR) که در برلین مستقر است و در راستای لغو مجازات اعدام فعالیت می‌کند، روز دوشنبه این موضوع که پادشاهی سعودی تقریباً هر دو روز یک نفر را اعدام می‌کند، محکوم کرد.

این سازمان غیردولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یکصد اعدام در ۱۹۶ روز نشان دهنده اصرار دولت سعودی بر توسل منظم به مجازات اعدام است که ناقض قوانین بین‌المللی و تعهدات رسمی این [کشور] است».

به گزارش (ESOHR) و خبرگزاری فرانسه، در میان اعدام‌شدگان امسال ۷۸ سعودی، هشت یمنی، پنج اتیوپیایی، هفت پاکستانی، سه سوری، یک سریلانکایی، یک نیجریه‌ای، یک اردنی، یک هندی و یک سودانی دیده می‌شوند.

دو نفر از افراد اعدام شده زن بودند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مقامات عربستانی بر این باورند که این اعدام‌ها، که عموماً با گردن زدن با شمشیر انجام می‌شود، مطابق با شریعت و قوانین اسلامی و برای «حفظ نظم عمومی» ضروری است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.