تلف شدن ماهیان هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حقابه تالاب

یکشنبه, 31ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

«هادی جلالی»، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست دشت آزادگان خبر داده که به‌دلیل تامین نشدن حقابه هورالعظیم و محصور شدن ماهی‌ها به‌دلیل کاهش سطح آب، تعداد زیادی از ماهی‌ها در این تالاب تلف شدند.

به نوشته «مهر»، او گفت که باتوجه به گزارش‌های دریافتی از همیاران محیط‌زیست در روز ۲۹تیر سال جاری، بررسی موضوع و بازدید میدانی از این تالاب انجام و مشخص شد در سرریز منطقه دلفیه، یکی از سرشاخه‌های تالاب، دو برکه به طول ۵۰ و ۱۰۰ متر وجود دارد و با‌توجه به تامین نشدن حقابه هورالعظیم و محصور شدن ماهی‌ها به‌دلیل کاهش سطح آب، تعداد زیادی از ماهی‌ها تلف شدند.

به گفته رییس اداره حفاظت محیط‌زیست دشت آزادگان، افزایش دما، تامین نشدن آب مورد نیاز، کمبود اکسیژن و شوری آب را از دیگر علل این اتفاق است.

«داوود میرشکار»، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اعلام کرده که پیگیری‌ها برای تامین حقابه تالاب هورالعظیم از سازمان آب و برق استان انجام شده است، اما قوانین مدیریت منابع آب استان اجازه رهاسازی آب در برکه‌های اطراف تالاب را نمی‌دهد.

در سال‌های اخیر ساکنان پیرامون این تالاب که معیشت اصلی آنان از طریق صید ماهی و “نی” تامین می‌شود، به‌علت کم آبی، با پدیده ریزگرد‌ها و بحران‌های زیست‌محیطی روبه‌رو بوده‌اند. خشکسالی‌های سال‌های اخیر، تامین حقابه تالاب هورالعظیم را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده بود.

حدود ۳۰۰ هزار هکتار از پهنه این تالاب در محدوده کشور عراق و ۱۰۰ هزار هکتار آن در محدوده ایران واقع شده است. حقابه بخش عراقی این تالاب از سیلاب‌های رودخانه دجله تامین می‌شود.

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.