مالزی “نفت‌کش درحال فرار جمهوری اسلامی” را توقیف کرد

سه شنبه, 2ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ship.jpgنفت‌کش سِرِس یک، به ظن حمل نفت ایران از سوی مالزی توقیف شد

ایران اینترنشنال – مالزی نفت‌کش «سِرِس یک» را که پس از تصادف با یک نفت‌کش سنگاپوری از محل فرار کرده بود، توقیف کرد. این گمان مطرح است که این نفت‌کش‌ حامل یک محموله نفتی متعلق به جمهوری اسلامی بوده است. هم‌زمان منابع مختلف خبر دادند نفت‌کش توقیف شده خالی است.

روز یک‌شنبه ۳۱ تیر خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه خود خبر داد نفت‌کش سِرِس یک، برای آخرین بار حامل نفت ایران بوده است.

این نفت‌کش روز جمعه ۲۹ تیر با کشتی «هافنیا نیل» با پرچم سنگاپور برخورد کرد که باعث آتش گرفتن هر دو کشتی شد.

شرکت مشاوره انرژی «وُرتکسا» که ردیابی نفت‌کش‌ها را انجام می‌دهد اعلام کرد این نفت‌کش در زمان تصادف خالی بوده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این نفت‌کش می‌تواند بخشی از «ناوگان ارواح» (اصطلاح) باشد که نفت کشورهای تحت تحریم را حمل می‌کند.

نفت‌کش سرس یک، پس از فرار سیستم‌های شناسایی خودکار خود را خاموش کرده بود.

روز شنبه ۳۰ تیر وزارت نفت جمهوری اسلامی در واکنش به برخورد این دو نفت‌کش اعلام کرد هیچ‌کدام از نفت‌کش‌های آسیب‌دیده یا محموله نفت خام آن‌ها ارتباطی با ایران ندارند.

یک سرویس اطلاعاتی بازار نفت گفت این کشتی از سوی شرکت مدیریت کشتی شانگهای چین اداره می‌شود و قبلا نفت خام ایران را حمل کرده است.

گفته می‌شود سرس یک، بارها در انتقال یا حمل نفت ایران و ونزوئلا به چین و دور زدن تحریم‌های آمریکا مشارکت داشته است.

به گفته زین‌الزمان محمد یونس، فرمانده بخش جست‌وجو و نجات گارد ساحلی مالزی، این نفت‌کش ظهر روز یک‌شنبه ۳۱ تیر به وقت محلی همراه دو یدک‌کش آن، توقیف شده است.

مقامات سنگاپور می‌گویند تمام خدمه نفت‌کش سرس و کشتی سنگاپوری هافنیا نیل، پس از تصادف نجات یافتند.

به گفته گارد ساحلی مالزی نفت‌کش سرس یک با پرچم سائوتومه و پرنسیپ (کشوری در غرب آفریقا) حرکت می‌کرد و دو یدک‌کش، کشتی را در سواحل شرقی کشور می‌کشیدند.

بر اساس گزارش‌ها، کشتی هافنیا نیل حامل نفتا، یک نوع نفت بسیار قابل اشتعال بود.

علت برخورد دو کشتی هنوز مشخص نیست اما مقام‌های دریایی سنگاپور تاکید کردند که تردد کشتی‌ها در آب‌راه‌ها تحت تاثیر این حادثه قرار نگرفته است.

سنگاپور بزرگ‌ترین مرکز تجارت نفت آسیا و بزرگ‌ترین بندر ذخیره‌سازی نفت در جهان است و آب‌های اطراف آن از شلوغ‌ترین خطوط دریایی جهان.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.