گندم‌کاران میلیاردها تومان از «دولت» طلب دارند؛ «سازمان بازرسی» وارد عمل شد

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، اعلام کرد هنوز پس از «گذشت ۴ ماه» از شروع خرید، مطالبات گندم‌کاران توسط «دولت» که بالغ بر «نود و شش (همت) هزار میلیارد تومان» است، پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ارگان قوه قضاییه جمهوری اسلامی، تاخیر در «بدهی دولت» باعث شده است «سازمان بازرسی کل کشور» برای «پیگیری طلب گندم‌کاران وارد عمل شود.»

بر اساس این خبر، خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست شورای معاونین این سازمان به «معاون تولیدی برای پیگیری طلب گندم‌کاران ماموریت» پیگیری داد و تاکید کرد که «بیش از ۸۰ همت بدهکاری به گندم‌کاران باید پیگیری و سریع پرداخت شود تا در تولید گندم تاثیرگذار باشد.»

این واکنش «سازمان بازرسی» جمهوری اسلامی، در حالی است که گزارش‌ها حاکی از اعتراضات گسترده گندم‌کاران در هفته‌های گذشته بوده است.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران درباره جزئیات خرید تضمینی گندم و طلب گندم‌کاران، گفت: درحال حاضر «بدهی دولت به گندم‌کاران ۹۶ همت است.»

او افزود که از ابتدای زمان برداشت گندم و شروع خرید تضمینی تاکنون «فقط ۵۲/۶ همت از طلب گندم‌کاران پرداخت شده است.»

ایمانی گفت که «طبق قانون» باید پرداخت مطالبات گندم‌کاران به‌روز باشد و «خرید تضمینی گندم از هفت فروردین امسال آغاز شد.»

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران «تاخیر» در پرداخت مطالبات گندم‌کاران را «عدم تمکین به قانون» دانسته و افزود «باتوجه به اینکه مجلس محل پرداخت این مطالبات را تعیین کرده، دستگاه‌های متولی باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

ایمانی هشدار داد که عقب افتادن مطالبات گندم‌کاران باعث «بی‌اعتمادی کشاورزان» شده و می‌تواند «اثرات نامطلوبی در تولید و امنیت غذایی ایجاد کند.»

پیش از این گزارش‌ها از ایران، حاکی از تجمع دست‌کم ۲۰۰ کشاورز گندم‌کار در مقابل ساختمان استانداری خوزستان در اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌شان در روز چهارشنبه ۱۶ خرداد بود. بر اساس گزارش‌ها، دولت هزاران میلیارد تومان به کشاورزان گند‌م‌کار بدهکار است.

بر اساس فیلم‌هایی که در کانال «اعتراض مدنی بازار» منتشر شده است، ماموران نیروی انتظامی درصدد پراکنده کشاورزان معترض بودند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» هم با اشاره به این‌که کشاورز گندم‌کار با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به پرداخت نشدن مطالبات‌شان اعتراض کردند، به نقل از عظیم‌ سطحی‌نژاد، نماینده کشاورزان معترض، نوشت که آنها گندم‌ها را روز اول اردیبهشت‌ تحویل اداره غله داده‌اند و طبق قانون باید ۲۴ ساعت بعد از تحویل، مطالبات پرداخت می‌شد.

پیش‌تر، روزنامه شرق با اشاره به بدهی سنگین دولت به کشاورزان گندم‌کار اضافه کرد که این وضع «آنان را مقروض و دست به دامان دلالان کرده است زیرا تأخیر همه‌ساله دولت‌ها برای پرداخت بدهی کشاورزان، آنها را با کمبود نقدینگی مواجه کرده و نوبت‌های کشت را به تأخیر می‌اندازد و در نتیجه بازار محصولات کشاورزی دچار بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی می‌شود.»

در هفته‌های گذشته، مقام‌های دولتی وعده پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار در ایران را داده بودند؛ وعده‌هایی که تحقق نیافته بودند. مشابه همین وضعیت در چند سال اخیر وجود داشته و مطالبات کشاورزان پس از ماه‌ها تاخیر پرداخت شده است.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.