سازمان ملل: ۱۵۰ هزار نفر در دو روز از خان یونس فرار کرده‌اند

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

فرار از مناطق امن خان یونس

دفتر سازمان ملل متحد در هماهنگی امور بشردوستانه می‌گوید از روز دوشنبه پس از دستور اسرائیل مبنی بر تخلیه یک منطقه امن در شرق خان یونس، ۱۵۰ هزار فلسطینی مجددا خان یونس را ترک کرده‌اند.

اونروا، آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل اعلام کرد «۸۰ درصد نوار غزه اکنون یا تحت دستور تخلیه قرار دارد یا به عنوان منطقه ممنوعه شناخته شده است.»

دستور تخلیه مناطقی در شرق خان یونس در حالی صادر شده است که اسرائیل پیشتر این مکان را از جمله مناطق امن «بشردوستانه»‌ برای استقرار غیرنظامیان فلسطینی طبقه‌بندی کرده بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای حماس در میان مردم غیرنظامی پنهان شده‌اند و از شرق خان یونس راکت‌هایی به سمت نیروهایش شلیک شده است.

خبرگزاری وفا که خبرگزاری رسمی فلسطینی می‌گوید ارتش اسرائیل بلافاصله پس از صدور دستور تخلیه، بدون آنکه فرصت کافی در اختیار آوارگان قرار دهند، از هوا و زمین به این منطقه هجوم آورده‌ است.

اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی در مناطق شرق خان یونس خواسته بود تا به سمت مواصی در غرب خان یونس جابه‌جا شوند و هشدار داده بود که عملیاتی بزرگ در راه است.

در تحولی دیگر اسرائیل وسعت یک منطقه دیگر که به عنوان منطقه امن استقرار غیرنظامیان اعلام کرده بود را کاهش داده است.

این در حالی است که دو هفته پیش، جنگنده‌های اسرائیل، مواصی را هم که منطقه امن بشردوستانه معرفی شده بود هدف قرار دادند.

خان یونس اصلی‌ترین شهر جنوب باریکه غزه است که در ابتدای جنگ مردم از شمال به آنجا پناه برده بودند اما بعد اسرائیل در عملیاتی هوایی و زمینی به این شهر پناه برد.

دفتر سازمان ملل متحد در هماهنگی امور بشردوستانه ‌می‌گوید فلسطینی‌هایی که از پناهگاه‌ها و خانه‌های خود فرار کرده‌اند نه وسایل اولیه زندگی را دارند و نه می‌دانند به کجا فرار کنند.

همزمان با تشدید درگیری‌ها در غزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور راهی واشنگتن شده است، گفته است که آزادی گروگان‌ها «نزدیک است.»

او اما تاکید کرد که فشار نظامی بر حماس باید ادامه یابد.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به واشنگتن نیز گفته بود آزادی گروگان‌ها در غزه، شکست حماس و مقابله با ایران در محور گفتگوهایش قرار دارد.

برخی از خانواده‌های گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند، نخست‌وزیر اسرائیل را در سفر به واشنگتن همراهی کرده‌اند.

کاخ سفید گفته است احتمال دارد رئیس جمهوری آمریکا در آخر هفته با خانواده‌های گروگان‌ها جلسه‌ مشترکی برگزار کند.

در داخل اسرائیل اما تصمیم نتانیاهو برای سفر به واشنگتن بحث برانگیز بود. تعدادی از خانواده گروگان‌های اسرائیلی که خواستار تایید توافقنامه آزادی گروگان‌ها از سوی دولت بودند.

بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.