آلمان فعالیت مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی را ممنوع کرد؛ یورش هم‌زمان پلیس به چند نقطه

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

وزیر کشور آلمان:‌ مرکز اسلامی هامبورگ ایدئولوژی حکومت استبدادی ایران را تبلیغ می‌کرد

سرانجام پس از مدت‌ها هشدار و درخواست فعالان مدنی و سیاسی برای تعطیل کردن مراکز اسلامی تحت نظر جمهوری اسلامی در خارج از ایران، پلیس آلمان صبح چهارشنبه سوم مرداد (۲۴ ژوییه) فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ را ممنوع اعلام کرد.

رسانه‌های آلمانی خبر داده‌اند که پلیس این کشور به ساختمان‌های زیرمجموعه این مرکز از جمله مسجد و مرکز اسلامی برلین و بیش از ۵۰ نقطه دیگر یورش برده و مانع ادامه فعالیت آن‌ها شده است.

فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در خارج از کشور و نیز شماری از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان آلمان پیش‌ از این بارها درباره فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ هشدار داده بودند. آنان تاکید می‌کردند که مرکز اسلامی هامبورگ و دیگر مراکز اسلامی زیرمجموعه آن در آلمان اهداف و ایدئولوژی جمهوری اسلامی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و از این مراکز به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌ شبه‌نظامیان از جمله حزب‌الله لبنان استفاده می‌شود.

اداره حفاظت از قانون اساسی (دستگاه امنیتی فدرال آلمان) در هامبورگ نیز از اوایل دهه ۱۹۹۰ بر فعالیت این مرکز نظارت می‌کرد. نهاد امنیتی آلمان از مدت‌ها قبل، فعالیت مرکز اسلامی جمهوری اسلامی در هامبورگ را در طبقه‌بندی «مراکز افراطی» قرار داده بود و فعالیت‌های آن را به دلیل مغایرت با اصول بنیادین دموکراسی، رصد می‌کرد. با این حال، فعالیت این مرکز تحت عنوان دین و مذهب ادامه داشت.

حدود سه سال قبل، برخی رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که نهادهای امنیتی این کشور به اسنادی دست‌ یافته‌اند که نشان می‌دهد مرکز اسلامی هامبورگ نهادی مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی ایران و یکی از مراکز مهم فعالیت‌های رژیم در اروپا است.

با وجود آنکه این مرکز نهادی کاملا مذهبی و مستقل از حکومت ایران معرفی شده است، این اسناد اثبات می‌کرد که محمدهادی مفتح، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، از رهبر جمهوری اسلامی دستور می‌گیرد. مفتح پیش‌تر در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که با رهبر جمهوری اسلامی ایران شخصا در تماس است اما مرکز تحت مدیریت او چه قبل از انقلاب ۵۷ و چه بعد از آن هیچ ارتباطی با دولت ایران نداشته است و ندارد.

به‌رغم این ادعا، گزارش چند صفحه‌ای سازمان حفاظت از قانون اساسی در ایالت هامبورگ نشان می‌دهد که هدف فعالیت‌های مسجد آبی یا همان مرکز اسلامی هامبورگ، صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان بود.

با وجود ادعای استقلال مرکز اسلامی هامبورگ، نهاد امنیتی آلمان اطمینان دارد که این مرکز در کنار سفارتخانه، «مهم‌ترین نمایندگی جمهوری اسلامی در آلمان» است.

گزارش دفتر ایالتی سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان در هامبورگ آشکار می‌کند که مرکز اسلامی هامبورگ طی سال‌های اخیر برای کنترل شیعیان از ملیت‌های مختلف، شبکه‌ای سراسری ایجاد و سعی کرده است با راه‌اندازی مساجد و کانون‌های شیعه در نقاط مختلف بر آنان نفوذ کند.  

 برخی رسانه‌های آلمانی نیز به نقل از سازمان امنیت داخلی هامبورگ افشا کرده‌اند که اسناد موجود ارتباط بین این مرکز و حزب‌الله لبنان را آشکار می‌کند.

پلیس آلمان اواسط نوامبر ۲۰۲۳، به مرکز اسلامی هامبورگ و شمار زیادی از مراکز وابسته به آن یورش برد و آن‌ها را بازرسی کرد. این بازرسی‌ها پس از آن انجام شد که فعالیت‌های یهودی‌ستیزانه مرکز اسلامی هامبورگ و حمایت‌هایش از حزب‌الله لبنان در کانون توجه قرار گرفت. در آن زمان نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، در مصاحبه‌ای تصویری گفت: «ما داریم بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ علیه نظم و قانون اساسی آلمان است یا خیر. همچنین احتمال حمایت حزب‌الله لبنان از این مرکز را نیز رصد می‌کنیم.»

در نهایت وزارت کشور آلمان، صبح چهارشنبه تایید کرد که مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های زیرمجموعه این مرکز «ایدئولوژی افراطی اسلامی» را دنبال می‌کردند.

برمبنای گزارش خبرگزاری رویترز، صبح چهارشنبه علاوه بر تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، دست‌کم ۵۳ مکان مرتبط با این مرکز تحت رصد و بازرسی پلیس آلمان قرار گرفت.

وزیر کشور آلمان در این خصوص گفت که مرکز اسلامی هامبورگ «اسلام افراطی و ایدئولوژی تمامیت‌خواه حکومت استبدادی ایران را تبلیغ می‌کرد و «به‌عنوان نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، ایدئولوژی موسوم به انقلاب اسلامی را در آلمان به‌شیوه‌ای تهاجمی گسترش می‌داد».

وزیر کشور آلمان گفت: «علاوه بر این، مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش از تروریست‌های حزب‌الله لبنان حمایت و حقوق زنان را نقض می‌کنند و یهودی‌ستیزی را نشر می‌دهند.»

او در عین حال تاکید کرد که منع فعالیت این مرکز به معنای ممنوعیت «باورهای صلح‌آمیز» مذهب شیعه نیست.

کمتر از یک ماه قبل، حزب اتحادیه دموکرات‌ــ‌مسیحی آلمان، خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شد و به دولت این کشور توصیه کرد در برابر جمهوری اسلامی «موضع سختگیرانه‌تری» اتخاذ کند.

در سند موضوعی قانون‌گذاران اتحادیه دموکرات‌‌ــ‌مسیحی آلمان آمده بود که جمهوری اسلامی تحت رهبری علی خامنه‌ای به «دشمن آشکار» آلمان در همه بخش‌ها بدل شده و لازم است که آلمان قاطعانه با آن برخورد کند و موضعش را در قبال جمهوری اسلامی تغییر دهد.

این سند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، تشکیل ائتلاف ضد رژیم با کشورهای عربی میانه‌رو، جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و ممنوعیت کانال‌ها و نهادهای مرتبط با حکومت را به عنوان «پیشنهادهای راهبردی برای تضعیف و به انزوا بردن رژیم» مطرح و همچنین توصیه کرده بود که به‌عنوان گام فوری، مرکز اسلامی هامبورگ تعطیل شود.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.