بازتولید قتل در حکم اعدام با نگاهی به فیلم سینمایی “بی‌بدن”، سپیده حجامی

چهارشنبه, 3ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرنامه گویا

نوید پورفرج در نقش “بازپرس محسن شکوهی” در فیلم سینمایی “بی‌بدن” شمایلی از جمهوری اسلامی‌ست.

کاراکتر بازپرس فیلم سینمایی “بی‌بدن” فردی‌ست با خصوصیاتی چون: واکنش‌ها و رفتار و کردار عصبی، برخورد غیرمحترمانه با ارباب‌رجوع و ‌کارمندان زیر دست، عدم رعایت کرامت انسانی در مواجهه با دیگران، دارای ذهنی قضاوت‌گر در برابر متهم، ناتوان از بی‌طرفی و در نهایت همه‌کاره و هیچ‌کاره…
نکات ذکر شده همگی خصوصیات و نشانه‌های رفتاری جمهوری اسلامی در روند بررسی و صدور حکم قصاص در پرونده‌های قتل است.

بازپرس شکوهی در ابتدای فیلم، بعنوان فردی همه‌‌کاره با رفتاری تحقیرآمیز با متهم و خانواده‌اش در قالب یک قهرمانِ حامی خانواده مقتول “ارغوان” وارد می‌شود، عزم خود را جزم کرده حکم اعدام را از قاضی گرفته و متهم را روانه چوبه‌دار کند، در انتها اما با چرخش ناگهانی، بدل به واسطه‌ای هیچ‌‌کاره برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول و نجات جان قاتل “سروش” می‌گردد!
فراز و فرودهای شخصیتی بازپرس شکوهی، همان الگوی رفتاری جمهوری اسلامی در صدور و اجرای حکم قصاص است. از ابتدا تا مرحله صدور حکم، قدرت در دستان دادگاه و قانون است، زمان اجرای حکم اما، دادگاه و قانون قدرتی ندارند و همه چیز به تصمیم و اراده خانواده مقتول واگذار می‌شود!
در واقع قانون ناکارآمد، ناقص و غیرانسانی جمهوری اسلامی برای قصاص، نتیجه‌ای ندارد جز بازتولید خشونت و قتل… جمهوری اسلامی با انداختن بار تصمیم‌گیری نهایی بر دوش خانواده مقتول، چرخه کشتار را ادامه داده و نه تنها تلاشی برای متوقف کردن این چرخه نمی‌کند که با سپردن مسئولیت “زدن زیر چارپایه اعدام” به خانواده‌های مقتول، آن‌ها را بدل به قاتلانی ناخواسته و پنهان می‌کند.
وقتی در قانون، اشد مجازات، اعدام، معنا می‌شود و رهایی از چوبه‌دار صرفاً با رضایت خانواده مقتول صورت می‌گیرد، بار روانی بسیاری بر دوش این خانواده گذاشته می‌شود. صرف نظر کردن از اعدام، از سوی خانواده مقتول «بخشش» نامیده می‌شود و همین نامگذاری ناشیانه باعث می‌شود آن‌ها هنگام رضایت دادن، دچار عذاب وجدان شوند که خون عزیزشان را “بخشیدند” و از آن گذشتند…
در بسیاری موارد خانواده مقتول هیچگونه درخواستی برای دریافت دیه نقدی ندارند و صرفا نمی‌توانند از پس عذاب وجدان و فشار روانی «بخشیدن» قاتل برآیند، و این بار روانی را قوانین متحجرانه جمهوری اسلامی بر دوش آنان نهاده است.
حکومتی که با قوانین اشتباه، ناکارآمد و فاقد مجازات جایگزین مناسب، شانه از بار مسئولیت مجازات عادلانه محکومین خالی کرده و خانواده‌ها را به جان هم می‌اندازد… این قوانین گه‌گاه باعث به وجود آمدن بازار سیاه دیه و رواج سنت کهنه «خون‌بس» در دنیای مدرن شده است “روایت‌های بسیاری وجود دارد از ازدواج‌های مصلحتی در بین قبایل و در شهرستان‌های کوچک برای گرفتن رضایت و گذشت از قصاص” همه موارد ذکر شده نیاز به آسیب‌شناسی در جامعه دارد.
بارها و بارها شاهد پادرمیانی خیرین و سلبریتی‌ها در پرونده‌های قصاص بوده‌ایم، نکته کلیدی اما در جمله‌ای‌ست که در همه پرونده‌های مرتبط با قصاص اعدام به چشم می‌خورد “قصاص حق است و خانواده‌های مقتول حق دارند قاتل را ببخشند یا نبخشند”. گره کور در همین نکته است در “حق قصاص” که اجرای آن به جای قانون، بر عهده خانواده مقتول است!
نیاز امروز جامعه ایران سلبریتی، خیر، بازپرس و وکیل برای وساطت و گرفتن رضایت نیست، جامعه ایران نیاز به همت جمعی برای تغییر قانون دارد. حکومت جمهوری اسلامی ایران بالاترین نرخ سرانه اعدام نسبت به جمعیت را داراست، و روز به روز آسیب‌هایی که مجازات اعدام، که در جوامع پیشرفته منسوخ شده، به جامعه می‌زند، بیش از پیش می‌شود. به جای حذف صورت مسأله، باید آن را حل کرد، و به جای تلاش برای رضایت گرفتن از خانواده مقتول، باید تلاش کرد یک بار برای همیشه، مجازات اعدام از قاموس ایران زمین پاک شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.