جلوگیری از ورود خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه ۶۰ به خاوران؛ ماموران در ورودی را بستند

جمعه, 5ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی روز جمعه پنجم مرداد مانع ورود خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه ۶۰ به گورستان خاوران برای گرامی داشت یاد اعدام شدگان شدند.

به گزارش کانال تلگرام «منشور آزادی، رفاه و برابری»، خانواده‌ها قصد داشتند که ضمن گرامی داشت «یاد عزیزان خود در گلزار خاوران»، مزار آنها را گلباران کنند اما ماموران در ورودی خاوران را بستند و اجازه ورود به آنها ندادند.

بر اساس این گزارش، «روند آزار و اذیت خانواده‌های خاوران در بیش از ۴۰ سال گذشته به شیوه های گوناگون ادامه داشته است.» مانند «استفاده از بولدوزر و زیر و رو کردن مزار جان باختگان در قتل های حکومتی دهه ۶۰ گرفته تا دفن درگذشتگان جامعه بهایی برای نابود کردن آثار جنایت.»

این کانال تلگرامی نوشت که این اقدامات به ویژه «گورهای دسته جمعی اعدام شدگان در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷»‌ را هدف گرفته است و در این ارتباط به بازداشت خانواده‌های دادخواه نیز اشاره کرد.

این گزارش حاکی از آن است که «خانواده‌های دادخواه خاوران در تمام این سال ها تلاش کرده اند با نامه نگاری و ملاقات حضوری با مسئولان شهرداری و بهشت زهرا به این روند ظالمانه اعتراض کنند و از ابتدایی ترین حق انسانی خود برای حضور بر مزار عزیزان خود و گرامی داشت یاد آنان دفاع کنند. اما با این همه همچنان به در بسته برخورده اند.»

خاوران، نام گورستانی در جنوب‌شرق تهران و در حاشیه جادهٔ خاوران است. این مکان در کنار چند آرامستان مربوط به اقلیت‌های دینی قرار دارد و در آن هزاران تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی اعدام‌شدهٔ زندان‌های تهران، در تابستان ۱۳۶۷، به صورت مخفیانه و بدون نام و نشان، در گورهای دسته‌جمعی مدفون شده‌اند.

این زندانیان سیاسی که از اعضا و هواداران سازمان ها و احزاب چپ گرا و نیز سازمان مجاهدین خلق ایران بودند با دستور هیاتی که به هیات مرگ شهرت یافته است، اعدام شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.