احضار رامین قشقایی برای اجرای حکم زندان؛ منبع مطلع: به دلیل بیماری، حبس برای او خطر جانی دارد

جمعه, 5ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رامین قشقایی

صدای آمریکا

یک منبع مطلع به صدای آمریکا خبر داد که رامین قشقایی، از معترضان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که با سپردن وثیقه آزاد است، با احتمال بازگشت به زندان مواجه است. به گفته این منبع، تحمل حبس برای آقای قشقایی به دلیل بیماری، خطر جانی به همراه دارد.

بر اساس مستنداتی که صدای آمریکا در اختیار دارد، رامین قشقایی، فرزند محمدامین، از ایل قشقایی و از خانواده قشقایی گرپاچی و جانیخانی (از نوادگان جان‌خان قشقایی) است که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد و مقامات قضایی جمهوری اسلامی او را به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم کردند.

بر اساس رأی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی قزوین، رامین قشقایی به «تحمل پنج سال حبس» برای اتهام «اجتماع و تبانی» و همچنین «یک سال حبس تعزیری» برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به علاوه «منع خروج از کشور» و تبعید به شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان به مدت دو سال محکوم کرد. این حکم در مرحله تجدیدنظر با توجه به آنچه در رأی دادگاه «فقدان عنصر معنوی بزه» خوانده شده و همچنین بر اساس «بیماری و حسن شهرت» او «حکم اشد» به «سه سال و نیم حبس» کاهش یافته و حکم یک سال حبس تعزیری بر قوت خود باقی مانده است.

بنا بر دادنامه صادر شده در سوم مرداد ۱۴۰۲، «اداره کل اطلاعات استان قزوین» ادعا کرده که رامین قشقایی در «دی ۱۴۰۱» به عنوان «فرمانده شورای لیدرها و عنصر میدانی و عملیاتی»، با «صدور بیانیه و فراخوان عمومی در مقاطع مختلف و جذب نیرو در قالب تشکیلات مخفی» در اعتراضات سراسری «نقش هدایت و سازماندهی اقدامات عملیاتی» برای «مقابله با نظام و حاکمیت» در جریان اعتراضات داشته است.

در این دادنامه همچنین ادعا شده که آقای قشقایی «اقدام به ارسال فیلم و تصاویر» برای رسانه‌های خارج از ایران از جمله «صدای آمریکا» کرده و «در صفحه و کانال» با عنوان «جوانان انقلاب ایران» فعالیت کرده است.

همچنین اداره اطلاعات قزوین مدعی شده که اقدامات این معترض «تروریستی» و «کاملا آگاهانه و از موضع عناد با جمهوری اسلامی» بوده و در «چهارشنبه آخر سال» (چهارشنبه‌سوری) «قصد انجام اقدامات» داشته و «با صدور فراخوان نقش و فعالیت گسترده‌ای در راستای ایجاد تنش و مشروعیت‌زدایی از نظام در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در سطح کشور داشته است.»

این در حالی است که منبع مطلع در گفت‌وگو با صدای آمریکا موارد ذکر شده در دادنامه و «حکم امنیتی» دادگاه بدوی را «مضحک» خواند و تأکید کرد که آقای قشقایی در دوران حبس برای «اعتراف اجباری» علیه خود «شکنجه شده» و دادنامه بر اساس «اعتراف اجباری» متهمی دیگر بوده است.

منبع نزدیک به رامین قشقایی همچنین تأکید کرد که حضور او در اعتراضات و فعالیتش، از جمله در مراسم تشییع سجاد قائمی، از معترضان کشته‌شده در سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ در شیراز، «کاملا صلح‌آمیز» بوده است.

 

اشاره این منبع به سجاد قائمی، یکی از جوانان معترض کشته شده است که در جریان سرکوب اعتراضات شیراز در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با شلیک مستقیم مأموران جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد.

 

 

بر اساس این گزارش اختصاصی، در حال حاضر ابلاغیه اجرای حکم برای رامین قشقایی صادر شده، اما با توجه به این که او به واسطه «بیماری» که در جریان بازداشت و دوره بازجویی دچار آن شده، «توان تحمل حبس را ندارد» و بازگشت به زندان احتمالا «به طور جدی جان او را به خطر» خواهد انداخت.

آقای قشقایی خود نیز با انتشار تصویری از متن ابلاغیه احضار برای اجرای حکم، در اینستاگرام نوشته است که «پزشکی قانونی» به دلیل بیمار شدن او مرخصی دوره درمان هشت ماهه برایش صادر کرده بود،‌ اما «به یکباره حکم جلب آمد.»

 

به گفته این منبع مطلع، رامین قشقایی که ورزشکار و بوکسور در وزن ۹۰ کیلوگرم بود، پس از دچار شدن به بیماری در پی بازداشت و شکنجه، به شدت لاغر شده است.

بر اساس اظهارات این منبع، علاوه بر «تهدید، آزار، و شکنجه در دوره بازداشت»، در روزهای اخیر نیز آقای قشقایی «تماس‌های تهدید‌آمیز» دریافت کرده است.

فشار بر زندانیان سیاسی و آزار و اذیت معترضان بازداشت‌شده پیش از این نیز بارها گزارش شده است.

 

همچنین منبع مطلع عنوان کرد که در جریان بازداشت آقای قشقایی فشارهای زیادی بر خانواده او تحمیل شد، به طوری که مادربزرگ او جان خود را از دست داد و مادرش نیز دچار مشکلات جدی سلامتی شده است.

این مسئله نیز بارها توسط برخی دیگر از زندانیان سیاسی عنوان شده است. از جمله رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی محبوس در قزل‌حصار، گفته که بر اثر مشاهده شدت خشونت مأموران حین بازداشت او، پدرش مدت کوتاهی بعد سکته کرد و جان باخت.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.