دولت جدید بریتانیا مخالفت با «درخواست دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو» را کنار می‌گذارد

جمعه, 5ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است تا مخالفت با درخواست دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به اتهام جنایات جنگی در غزه را کنار بگذارد.

سخنگوی دولت جدید حزب کارگر بریتانیا، که اوایل این ماه جایگزین دولت محافظه‌کار به رهبری نخست‌وزیر سابق، ریشی سوناک، شد، اعلام کرد: «این پیشنهاد توسط دولت قبلی مطرح شده بود و قبل از انتخابات ارائه نشده بود و من می‌توانم تأیید کنم که دولت ما این پیشنهاد را پیگیری نخواهد کرد. این یک مسئله برای دادگاه است که تصمیم بگیرد.»

کریم‌خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در ماه مه اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، و سه رهبر حماس، از جمله یحیی سنوار، به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.

دیوان کیفری بین‌المللی هیچ ابزاری برای اجرای احکام خود ندارد، اما اعضای دیوان دادگستری بین‌المللی موظف به همکاری کامل با تصمیمات آن هستند. اگر احکام بازداشت صادر شود، نتانیاهو و دیگران در خطر دستگیری در ۱۲۴ کشوری که عضو دیوان دادگستری بین‌المللی هستند، از جمله آلمان و بریتانیا، قرار خواهند گرفت.

حزب کارگر بریتانیا و رهبر آن، کی‌یر استارمر، با فشارهایی از سوی حامیان خود مواجه شده‌اند تا موضع سخت‌تری در مورد جنگ غزه اتخاذ کنند.

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کامالا هریس، روز پنجشنبه پس از دیدار با نتانیاهو در واشنگتن تأکید کرد که «نباید در مورد رنج انسانی در غزه سکوت کرد.»

کاخ سفید نیز تحت فشار فزاینده‌ای برای کاهش رنج غیرنظامیان فلسطینی تحت بمباران، از جمله استفاده از مهمات آمریکایی، قرار دارد.

اسرائیل و ایالات متحده عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند، اما دیوان کیفری بین‌المللی ادعا می‌کند که بر غزه، شرق اورشلیم و کرانه باختری صلاحیت دارد، زیرا رهبران فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به اصول تأسیس این دادگاه متعهد شدند.

به دنبال حمله تروریستی ١۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل که در آن ١٢۰۰ تن عمدتا غیرنظامی کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر به گروگان گرفته شدند، اسرائیل تهاجم خود به غزه را با هدف نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

دولت بایدن طی ٩ ماه گذشته بارها ضمن تاکید بر تعهد آهنین خود به حمایت از اسرائیل در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش و همچنین لزوم بازگرداندن فوری گروگان‌های اسرائیلی، بر لزوم محافظت از جان غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.