گرمای کم‌سابقه مراکز دولتی و بانک‌های ایران را در یکشنبه ۷ مرداد تعطیل کرد

شنبه, 6ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

مردی که بر سر خود آب می‌ریزد

دولت ایران اعلام کرده است که در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا، همه مراکز دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور در روز یکشنبه هفتم مرداد (۲۸ ژوئیه) تعطیل خواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران گفته هدف از تعطیلی هفتم مرداد «حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی» است.

مراکز خدمات امدادی و اورژانسی در روز هفتم مرداد کماکان باز خواهد بود و به فعالیت عادی ادامه می‌دهند.

پیشتر به دلیل برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان توسط علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، گمانه زنی‌هایی درباره تعطیلی احتمالی این روز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح بود، همین‌طور برای دو روز بعد از آن و زمان برگزاری مراسم تحلیف. اما مقام‌های دولتی اعلام کرده بودند به این مناسبت، تعطیلی در پیش نخواهد بود.

به دلیل با گرمای کم سابقه در ایران اعلام شده است که ساعت کار اداری امروز شنبه از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح بوده است.

یک مقام محلی در استان سیستان و بلوچستان گفته است که بر اساس دمای ثبت شده از ایستگاه‌های هواشناسی، دلگان در این استان با ثبت دمای ۵۰ درجه، گرم‌ترین شهر ایران در روز جمعه پنجم مرداد بوده است.

بر اساس گزارش‌ها پایتخت ایران در روز گذشته گرمای ۴۰ درجه را تجربه کرده است که گرچه بی سابقه نیست اما به دلیل کمبودها در تولید برق، نگرانی‌هایی را درباره مصرف انرژی و امکان خاموشی ایجاد کرده است.

نمودار گرمای هوا

گرمای کم‌سابقه در ایران همزمان با موج جهانی گرما است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره یک «همه‌گیری گرمای شدید» هشدار داده است.

آقای گوترش روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:‌ «گرمای شدید دارد به طور فزاینده اقتصاد کشورها را می‌گسلد و با دامن زدن به نابرابری‌ها رسیدن به اهداف توسعه پایدار را تضعیف می‌کند و مردم را به کشتن می‌دهد.»

پیش‌بینی می‌شود شهرهای مختلف ایران در این هفته گرمای شدیدی را تجربه کنند

منبع تصویر،ِDANESHYARI

توضیح تصویر،پیش‌بینی می‌شود شهرهای مختلف ایران در این هفته گرمای شدیدی را تجربه کنند

دولت ایران با محدودیت زمانی یا تعطیلی واحدهای صنعتی که برق بیشتری برای امور روزانه و تهویه لازم دارند، درصدد کنترل میزان مصرف با هدف پرهیز از خاموشی های سراسری برآمده است.

پیش از این حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ایران از آماده باش این سازمان برای موج گرما در برخی از مناطق این کشور خبر داده بود.

او گفته بود که با توجه به گرمای شدید در روزهای اخیر از استان‌های کشور خواسته‌ایم که در برابر موج گرما آمادگی لازم را داشته باشند.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم پیش‌تر از افزایش دما در روزهای شنبه و یکشنبه خبر داده و گفته مای هوای تهران در روزهای شنبه و یکشنبه به ۳۹ تا ۴۰ درجه برسد و در بخش‌هایی از استان خوزستان هم انتظار می‌رود که دمای هوا ۵۰ درجه شود.

در سال های گذشته سازمان هواشناسی به شهروندان درباره تردد غیرضروری به خصوص برای گروه‌های حساس مانند بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان هشدار می‌داد.

برخی از کارشناسان ایرانی از شهروندان خواستهاند که روزهای شنبه و یکشنبه (امروز و فردا) تا حد امکان خصوصا حوالی ظهر، در فضای باز به سر نبرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.