رئیس بخش زلزله شناسی وزارت راه: فرونشست در تهران به مرحله «فرا بحران» رسید

شنبه, 6ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه جمهوری اسلامی مساله فرونشست در تهران را در مرحله «فرا بحران» اعلام کرد.

علی بیت‌الهی امروز شنبه ششم مرداد ماه گفته رشته قنات شناسایی شده در تهران ۶۰۰ کیلومتر است که در بسیاری از مناطق قنات‌ها شناسایی نشده‌اند.

بیت‌الهی گفته این قنوات به صورت رسمی سند مالکیت شخصی دارند اما رها شده‌اند و کسی مسئولیت قبول نمی‌کند. به گفته بیت‌الهی با ساخت‌وسازها و گودبرداری‌های مستمر جلوی این قنات و مجاری آب زیرسطحی مسدود می‌شود و در نهایت منجر به فرو ریزش خواهند شد.

این مقام مسئول با «فرا بحرانی» اعلام کردن مساله فرونشست در تهران، گفته در بخش «تخصیص اعتبارات چیزی نمی‌بینیم و اقدامی نمی‌شود تنها در هر حادثه‌ای به این موضوع اهمیت می‌دهند و تا حادثه ای دیگر اهمیت آن فراموش می‌شود.»

بنابر گزارش‌ها روز جمعه پنجم مرداد ماه فرونشست زمین در حوالی میدان ونک تهران رخ داد که با این اتفاق خیابان «ولیعصر» در این محدوده دچار آبگرفتگی شد. این فرونشست باعث مصدوم شدن یک شهروند شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی تهران در تشریح این فرونشست گفته میزان نشست در خیابان ولیعصر ۵۰ متر بود اما بررسی‌‌ها نشان داد که باید وسعت ایمن‌سازی تا ۱۰۰ متر افزایش یابد.

فرونشست در ایران به دلیل در اولویت نبودن محیط زیست و توسعه نامتوازن در بیشترین میزان تاریخی خود قرار دارد به طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در چهاردهم آذرماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که «بیش از ۳۵ درصد جمعیت کشور در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.»

بیست و هشتم تیرماه نیز همزمان با انتشار گزارش‌ها از وخیم‌تر شدن شرایط محیط زیست ایران، یک مقام دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد از مجموع ۶۰۹ دشت کشور ۳۶۰ دشت «دچار فرونشست شده است.»

ساخت سد‌های متعدد بدون درنظر گرفتن تبعات محیط زیستی و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب از مهمترین عوامل فرونشست در ایران اعلام شده است.

با این حال و با توجه به از بین رفتن منابع زیرزمینی آب و به خطر افتادن حیات در اقلیم ایران، جمهوری اسلامی کماکان بر مواردی از جمله خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و افزایش جمعیت اصرار دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.