ذخیره ۴ میلیون بطری آب معدنی برای اربعین با وجود کمبود آب در استان‌های ایران

یکشنبه, 7ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

در حالی که به گزارش رسانه‌های ایران اکثر استان‌های ایران با کمبود آب مواجه هستند، محمد زارع، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام از ذخیره «بیش از ۴ میلیون بطری آب معدنی» در سردخانه‌ها برای مراسم مذهبی موسوم به «اربعین» خبر داد.

زارع روز شنبه ۶ مرداد گفت که ستاد اجرایی فرمان امام که تحت نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، همچون سال گذشته از زائران اربعین حمایت می‌کند.

او گفت که علاوه بر «پشتیبانی اقلام خوراکی، بیش از ۴ میلیون بطری آب معدنی دپوشده در سردخانه‌های استان در بین زائران توزیع می‌شود.»

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام افزود: «با توجه به گرانی اقلام خوراکی، با توان بیشتری از موکب‌ها حمایت می‌کنیم و نمی‌گذاریم چراغ خدمت‌رسانی خاموش باشد.»

او تاکید کرد که تمام خدمات ستاد اجرایی فرمان امام برای زائران اربعین «کاملا رایگان است».

ستاد اجرایی در سال ۱۳۶۸ به فرمان روح‌الله خمینی و از هزاران زمین و املاک مصادره‌شده در پی انقلاب ۱۳۵۷ ایجاد شد.

پیش‌تر تحقیقات رویترز نشان داده‌ است که این سازمان بنای کار خود را بر اساس «تصرف منظم و سازمان‌یافته هزاران زمین و املاک متعلق به ایرانیان عادی» بنا کرده‌ است.

در سال‌های گذشته برخی از تحلیلگران از اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند و مقام‌های رسمی نیز بارها بر حضور چند میلیون نفر در این مراسم تاکید کرده‌اند.

سال گذشته، احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی، با اشاره به مراسم اربعین در کشور عراق گفت: «نتیجه گاندی و نوه نلسون ماندلا امسال در راهپیمایی اربعین شرکت کردند، این نشان می‌دهد تنها بحث مسلمان و شیعه نیست.»

ذخیره این میزان آب برای یک مراسم مذهبی، در شرایطی است که به گزارش رسانه‌های ایران، فقط ۹ استان کشور با بحران آب روبه‌رو نیستند.

روز جمعه، شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال به قطعی آب منزلش در پاکدشت اشاره کرد و گفت: «این زندگی‌ای است که جمهوری اسلامی برای ما درست کرده است.»

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی برای مراسم اربعین چنین اقدامی انجام می‌دهد.

دو سال پیش، انتشار خبر انبار ۱۵۰ میلیون بطری آب برای زائران اربعین جنجالی شد.

در سال ۱۴۰۱، حسن پلارک، مشاور وقت ستاد مرکزی اربعین، از انبار کردن بیش از ۱۵۰ میلیون بطری آب معدنی برای زائران در ایام اربعین خبر داد و گفت که حتی اگر ۵ میلیون زائر وجود داشته باشد «به هر زائر ۳۰ بطری آب تعلق می‌گیرد».

این در حالی بود که هم‌زمان با انتشار این خبر، تقریبا همه مردم شهر همدان با نبود آب مواجه‌ بودند.

به دلیل کم شدن شدید آب سد اکباتان همدان، برای آبرسانی، شهر به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و در برخی محلات فقط یک ساعت آب در دسترس مردم بود.

در دیگر استان‌ها نیز بحران کمبود آب، زندگی مردم را مختل کرده بود.

به عنوان نمونه، وضعیت در استان قزوین به حدی رسید که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان گفت مردم برای روستاهای این استان ازجمله روستاهای قلعه قره‌داش (شهرستان تاکستان)، زاجکان سفلی و اردک (بخش طارم سفلی، شهرستان قزوین) آب «نذر» کنند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.