خامنه‌ای پس از تنفیذ حکم پزشکیان: ارتباط با کشورهای اروپایی اولویت جمهوری اسلامی نیست

یکشنبه, 7ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری مسعود پزشکیان اعلام کرد که ارتباط تهران با کشورهای اروپایی اولویت کنونی سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست. او دلیل چنین تصمیمی را تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی دانست.

در این مراسم که روز یکشنبه ۷ مرداد در محل همیشگی دیدارها و سخنرانی‌های خامنه‌ای برگزار شد، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اینکه در میان اولویت‌های سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست، بلکه به این علت است که آن‌ها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریم‌ها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشته‌اند.»

او تاکید کرد: «چند کشور هستند که ما اذیت‌های آن‌ها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی‌کنیم.»

در خردادماه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران رای مثبت داد.

در این قطعنامه از تهران خواسته شده که با آژانس به‌طور کامل همکاری کند در غیر این‌صورت، ممکن است مدیرکل آژانس گزارشی جامع تهیه کند که فشار بر ایران را افزایش می‌دهد.

خامنه‌ای در مقابل، همسایگان ایران را جزو «اولویت‌های سیاست خارجی» جمهوری اسلامی اعلام کرد و افزود: «باید روی روابط با همسایگان کار کنیم.»

او ارتباط با کشورهای آفریقایی را موجب گسترش میدان دیپلماسی جمهوری اسلامی دانست و خواستار تقویت روابط با کشورهایی شد که در مجامع بین‌المللی به نفع جمهوری اسلامی رای می‌دهند.

رهبر جمهوری اسلامی از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی و وزارت خارجه حسین امیرعبداللهیان تمجید کرد و افزود: «این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند.»

خامنه‌ای به موضع جمهوری اسلامی در قبال آمریکا اشاره‌ای نکرد، اما بار دیگر علیه اسرائیل سخن گفت.

او گفت اسرائیل با حمایت آمریکا هنوز نتوانسته گروه‌های مسلح موسوم به «مقاومت» از جمله حماس را از بین ببرد.

خامنه‌ای بار دیگر ادعای وجود «مردم‌سالاری» در جمهوری اسلامی را مطرح کرد و در شرایطی که چند انتخابات اخیر در ایران با تحریم گسترده مردمی مواجه شده، گفت که مردم «با انگیزه» در انتخابات شرکت می‌کنند.

او با این حال برگزاری انتخابات را «چالش‌برانگیز» خواند و بار دیگر گفت که نباید به «وسوسه‌های دوقطبی‌سازی» اعتنا کرد.

خامنه‌ای گفت که همه نامزدها در هر انتخابات جمهوری اسلامی، «پیروز» شده‌اند و کسی شکست نخورده است.

خامنه‌ای خواستار «کار جهادی» در دولت جدید شد و گفت که اکنون اولویت دولت باید حل مسائل اقتصادی باشد.

او از قوای مختلف جمهوری اسلامی نیز خواست که با یکدیگر همکاری کنند.

پیش از خامنه‌ای، پزشکیان در این مراسم سخنرانی و از رهبر جمهوری اسلامی تشکر کرد. او از خامنه‌ای خواست که به حمایتش از او ادامه دهد.

در ابتدای مراسم، احمد وحیدی، وزیر کشور گزارشی از برگزاری انتخابات ارائه کرد.

پس از آن، محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر خامنه‌ای متن حکم تنفیذ را که از سوی رهبر جمهوری اسلامی صادر شده بود، خواند.

علاوه بر روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی و معاون اول رییس‌ جمهوری، سعید جلیلی، حسن روحانی، صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی و حسن خمینی از جمله کسانی بودند که در مراسم تنفیذ حاضر بودند.

اما محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، روسای‌ اسبق جمهوری اسلامی در مراسم تنفیذ حضور نداشتند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، با وجود پیروزی رییس‌ جمهوری منتخب در انتخابات، حکم ریاست‌ جمهوری او باید به تنفیذ (تایید) رهبر جمهوری اسلامی برسد.

در این قانون آمده است: «در نظام سیاسی اسلام و فلسفه حکومت در نظام سیاسی ایران، مشروعیت قوای سه‌گانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی از ولایت فقیه جامع‌الشرایط به عنوان ولی امر جامعه اسلامی نشات می‌گیرد.»

پیش‌تر محمد سعیدی گلپایگانی، نماینده خامنه‌ای در قم گفت: «تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی خامنه‌ای، مشروعیت بخشیدن او در راستای اداره قوه مجریه است، چرا که در عصر غیبت ریاست عامه و ولایت امر بر عهده ولی فقیه است.»

او افزود: «همه کارگزاران نظام به اذن خامنه‌ای مشروعیت پیدا می‌کنند.»

همچنین کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، با اشاره به تنفیذ حکم پزشکیان توسط خامنه‌ای گفت: «تنفیذ ریاست جمهوری مبنای فقهی در اسلام ناب محمدی دارد و در قانون اساسی هم ذکر شده است، خامنه‌ای با تنفیذ، رییس‌ جمهوری را نصب می‌کند و به آن مشروعیت می‌دهد.»

انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری در ایران در شرایطی برگزار شد که مردم ایران این انتخابات را به طور گسترده تحریم کردند.

پزشکیان در جریان انتخابات و پس از آن بارها اعلام کرده که برنامه خاصی ندارد و برنامه‌های تایید شده از سوی خامنه‌ای را به اجرا خواهد گذاشت.

پس از مراسم تنفیذ، قرار است که مراسم تحلیف پزشکیان نیز روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.