یک مقام وزارت بهداشت از ثبت حداقل هزار سقط جنین در روز خبر داد

دوشنبه, 8ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ممنوعیت سقط جنین در ایران

ممنوعیت سقط جنین در ایران

رئیس مرکز «جوانی جمعیت» وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که روزانه «حداقل هزار مورد» سقط در ایران انجام می‌شود.

صابر جباری فاروجی، همچنین گفته طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴، «روزانه بیش از ۲۰۰ هزار سقط یا همان قتل جنین در دنیا اتفاق می‌افتد که سالانه ۷/۳ میلیون سقط می‌شود و عدد بزرگی است.»

رئیس مرکز «جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» وزارت بهداشت روز شنبه ششم مرداد ماه نیز از تشکیل «گروه نفس» برای مقابله سقط جنین در ۲۵۰ شهرستان ایران خبر داده بود.

جباری فاروجی گفته بود گروه نفس با حمایت بسیج جامعه پزشکی در مشهد شکل گرفت که با گسترش آن به ۲۵۰ شهرستان، از انجام ۴۷۰۰ سقط جنین جلوگیری شده است.

جباری فاروجی عمده‌ترین دلایل سقط جنین را عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر، علل اقتصادی و بارداری نابهنگام اعلام کرده است.

مساله فرزند‌آوری و افزایش جمعیت در ایران دغدغه اصلی رهبران جمهوری اسلامی است و با تاکید چندباره علی خامنه‌ای بر این موضوع، افزایش برخوردهای قهری با هرگونه پیشگیری از بارداری و سقط جنین از تیرماه سال ۱۴۰۱ شدیدتر از قبل آغاز شد.

فشار به مردم برای تحمیل سیاست‌های علی خامنه‌ای همچنان ادامه دارد به‌طوری‌که ابراهیم رئیسی، پیش از مرگش، در مراسم دومین «جایزه ملی جوانی جمعیت»، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، اعلام کرده بود: «آمار سقط جنین نگران‌کننده است و جلوی آن باید گرفته شود.»

شماری از منتقدان بر این باورند تاکید بر سیاست‌های علی خامنه‌ای و اجرای قهری آن در جامعه در حالی صورت می‌گیرد که کمترین توجهی به مسائل معیشتی مردم نمی‌شود.

استناد این گروه به ثبت تورم دو رقمی در پنج سال گذشته قرار گرفتن تورم در بالای ۴۰ درصد برای چند سال متوالی است. تورم در حال حاضر همچنان در محدوده ۴۰ درصد در نوسان است و شکاف عمیقی بین حداقل دستمزد و خط فقر در کشور شکل گرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که بازوی تحقیقاتی حکومت محسوب می‌شود در گزارش‌های متعدد تا پنج دهک جامعه را دچار فقر مسکن اعلام کرده و جمعیت زیر خط فقر را نیز بیش از ۳۰ درصد پیش بینی کرده است.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.