اعتراضات معیشتی در ۷ استان ایران؛ بازنشستگان مخابرات: نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت

دوشنبه, 8ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض معیشتی بازنشستگان مخابرات، تبریز، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳

صدای آمریکا

اعتراضات معیشتی در ایران روز دوشنبه ۸ مرداد از سر گرفته شد و گروهی از بازنشستگان شرکت مخابرات بار دیگر در شعارهایشان تأکید کردند که «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت.»

هم‌زمان حواله‌داران مال‌باخته «مدیران خودرو» در تهران تجمع کردند، شماری از کارگران فولاد شادگان در خوزستان دست به اعتراض زدند، و گروهی از فرهنگیان نیز در استان چهارمحال و بختیاری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز دوشنبه هشتم مرداد، اعتراضات معیشتی بازنشستگان شرکت مخابرات، دست‌کم در استان‌های اصفهان، کرمانشاه، کردستان، و آذربایجان شرقی، برگزار شده است.

معترضان بازنشسته در اصفهان شعار دادند: «اجرای همسان‌سازی، بدون حقه‌بازی.»‌

 

آنها همچنین هم‌زمان با نخستین روز آغاز به کار مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس جمهوری اسلامی در ایران، در اعتراض به «بی‌عدالتی سهامداران عمده» که «ستاد اجرایی و بنیاد تعاون سپاه» معرفی شده‌اند، شعار دادند: «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت.»

 

بازنشستگان معترض تجمع مشابهی نیز در استان کرمانشاه برگزار کردند و شعار دادند: «ستاد اجرایی، حق ماها رو خورده.»

 

 

در استان کردستان نیز بازنشستگان معترض شعار دادند: «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن.»

همچنین، گروهی از بازنشستگان مخابرات در تبریز هم با در دست داشتن پلاکاردهایی، به این اعتراض هفتگی پیوستند.

اعتراض معیشتی بازنشستگان مخابرات، تبریز، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
اعتراض معیشتی بازنشستگان مخابرات، تبریز، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر در جریان است. به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات این بازنشستگان است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۳ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

در رویدادی دیگر، عده‌ای از ثبت‌نام‌کنندگان و حواله‌داران شرکت «مدیران‌خودرو» در اعتراض به «عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی» این شرکت روز دوشنبه در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در تهران تجمع کردند.

این معترضان می‌گویند که «بیش از پنج ماه است ثبت‌نام» کرده‌اند اما با وجود «دریافت مدارک ماشین، اعم از برگ سبز و حتی کارت سوخت، همچنان خودرو خود را دریافت نکرده‌اند.

علاوه بر این، روز دوشنبه هشتم مرداد فرهنگیان «عضو پروژه ۵۲۴ واحدی مسکن ملی منظریه محله ۴۰» در استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به وعده‌های نافرجام مقامات مسئول تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار»، این معترضان که در سال ۱۳۹۸ در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گویند: «پس از این همه وعده دادن به فرهنگیان فاقد خانه، سرانجامشان شده ۲۰ درصد پیشرفت.»

اعتراض فرهنگیان در چهارمحال و بختیاری، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
اعتراض فرهنگیان در چهارمحال و بختیاری، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳

در همین روز، گروهی از کارگران شرکت فولاد شادگان در استان خوزستان که به دلیل «تعلیق پروژه فاز دوم» این شرکت «پایان کار خورده‌اند» و شغل خود را از دست داده‌اند، در مقابل ساختمان فولاد شادگان تجمع کردند.

اعتراض معیشتی کارگران فولاد شادگان، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
اعتراض معیشتی کارگران فولاد شادگان، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳

گسترش اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، مال‌باختگان، و پرستاران و کارکنان بخش درمان نشانگر افزایش مشکلات معیشتی در ایران و بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی است.

جمشید اسدی، اقتصاددان، پیشتر در زمینه رشد شاخص فلاکت در ایران در گفت‌وگو با صدای آمریکا پیش‌بینی کرده که وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی از آن چه که هست، بدتر نیز خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.