سرنوشت نامعلوم کودکان مهاجر بی‌سرپرست؛ واگذاری موقت، بدون شناسنامه ایرانی

دوشنبه, 8ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

کودکان افغان در اردوگاه طراز ناهید ساوه

رادیو فردا

سازمان بهزیستی کشور از آغاز طرح واگذاری موقت کودکان بی‌سرپرست اتباع خارجی به خانواده‌های ایرانی و اتباع خبر داد.

سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی، درعین حال اعلام کرد که بر اساس قوانین فعلی کشور، این کودکان همچنان نمی‌توانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

باوجود گذشت دهه‌ها از بلاتکلیفی کودکان بی‌سرپرست اتباع خارجی در ایران و وضعیت بغرنج قانونی آنان، سعید بابایی در ادامه سخنانش اذعان کرد که در قانون فرزندخواندگی در ایران، درخصوص فرزندخواندگی کودکان اتباع، همچنان «نقطه مغفول وجود داشته است.»

چشم‌گشودن به دنیا در خانواده‌هایی به شدت فقیر، موجب می‌شود بیشتر کودکان بلوچ، به شغل‌های کاذبی چون سوخت‌بری روی آورند

گزارش کمپین فعالان بلوچ از وضعیت کودکان؛ ۵۵ هزار کودک بلوچ شناسنامه ندارند

وی افزود که «اگرچه در قانون فرزندخواندگی درخصوص فرزندخواندگی کودکان اتباع نقطه مغفول وجود داشت، اما این موضوع در طرح خانواده میزبان در نظر گرفته شد.»

بنابر این خبر و به گزارش خبرگزاری ایسنا، واگذاری موقت فرزندان اتباع در استان‌هایی که مرکز حضور تجمعی اتباع هستند، آغاز شده است. در اجرای این طرح، کودکان اتباع می‌توانند هم به خانواده میزبان ایرانی و هم خانواده میزبان اتباع هم‌ملیت خود واگذار شوند.

به گفته سعید بابایی، بر اساس این طرح، موسسات و مراکز نگهداری از کودکان به جای اقامتگاه دائمی، به معبری برای واگذاری این کودکان به خانواده‌های متقاضی تبدیل خواهند شد.

در ادبیات مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی، معمولاً «اتباع» اشاره به شهروندان افغانستانی ساکن ایران دارد.

آمار دقیق و قابل استنادی از شمار مهاجران افغان در ایران در سال جاری منتشر نشده، اما در دی‌ماه ۱۴۰۱، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفته بود که پنج میلیون شهروند افغان در کشور حضور دارند.

پیشتر لغو قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی نیز موجی از انتقادهای رسانه‌ها و فعالان حقوق کودک و زنان را در پی داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.