گسترش اعتراضات علیه مادورو در ونزوئلا؛ اپوزیسیون خود را پیروز انتخابات می‌داند

چهارشنبه, 10ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

اعتراضات مخالفان دولت ونزوئلا روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و به شهرهای بیشتری گسترش یافت. این اعتراضات پس از آن آغاز شد که هیات انتخاباتی روز دوشنبه اعلام کرد نیکولاس مادورو با ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره ریاست‌جمهوری انتخاب شده است.

بنا به گزارش رویترز معترضان علاوه بر پایتخت در شهرهای والنسیا، ماراکای، سن کریستوبال، ماراکایبو و بارکیسیمتو به خیابان‌ها آمدند و در مناطق بسیاری راهپیمایان از سوی نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفتند.

طبق گزارش گروه حقوق بشری “فورو پنال”، دست‌کم شش نفر در سراسر کشور در حوادث مرتبط با شمارش آرا یا اعتراضات مربوطه کشته شده‌اند.

در روز دوشنبه، معترضان جاده‌ها را مسدود کردند، در خیابان‌ها آتش افروختند و بمب‌های دست‌ساز بنزینی به سوی پلیس پرتاب کردند. پلیس نیز در مقابل در کاراکاس و ماراکای به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد.

وزیر دفاع دولت مادورو، ژنرال ولادیمیر پادرینو، اعتراضات را کودتا توصیف کرد و وعده شکست کودتا را داد.

او در روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی گفت که «یک کودتا در حال انجام است، بنابراین رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو با مردم، تمام نهادها، نیروهای مسلح و نهادهای دموکراتیک که او را به ریاست‌جمهوری انتخاب کرده‌اند، در صحنه خواهد بود.»

یک گروه نظارت محلی به نام «رصد درگیری‌ها در ونزوئلا» اعلام کرد که تا ساعت ۶ عصر روز دوشنبه به وقت محلی، دستکم ۱۸۷ مورد اعتراض در ۲۰ ایالت این کشور را ثبت کرده و گزارش داده که گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای امنیتی به شدت در حال سرکوب مخالفان هستند.

مخالفان، که هیات انتخاباتی را بازیچه دولت مادورو تلقی می‌کنند، با بیان اینکه ۷۳درصد از آرا که به آن‌ها دسترسی دارند نشان از پیروزی رقیب مادورو، ادموندو گونزالس دارد، بر این باورند که آرای این نامزد بیش از دو برابر آرای مادورو است.

چین و روسیه در حالی پیروزی در انتخابات به مادورو را تبریک گفته‌اند که واشینگتن گفته است در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه افراد مرتبط با برگزاری انتخابات ونزوئلا است. ایالات متحده خواستار شفافیت بیشتری در مورد شمارش آرا در ونزوئلا شده است.

نگرانی سازمان ملل

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه گزارش‌های مضطرب‌کننده‌ای از ونزوئلا دریافت کرده است، افزوده است که افزایش تنش‌ها پس از انتخابات روز یک‌شنبه او را به شدت نگران کرده‌است.

عالی‌ترین مقام حقوق‌بشری سازمان ملل گفت تظاهرات در حداقل ۱۷ ایالت از ۲۴ ایالت ونزوئلا از جمله کاراکاس،پایتخت، برگزار شده است. اما او گفت دستگیری صدها نفر از جمله کودکان او را عمیقا رنجانده‌است.

فولکر تورک تاکید کرد دستکم مرگ یک نفر تایید شده و چندین معترض بر اثر استفاده سلاح گرم مجروح شده‌است. سازمان ملل منتظر تایید موارد دیگر است. او اضافه کرد گزارش‌های مربوط به استفاده بیش از لزوم از قوه قهریه توسط نیروهای انتظامی و همراهی آنها از سوی شبه نظامیان حامی دولت، نگران کننده است.

تورک با بیان اینکه ونزوئلا در مقطع حساسی قرار دارد، از مقامات خواست به حقوق همه ونزوئلایی‌ها برای تجمع و اعتراض مسالمت آمیز احترام بگذارند.

مادورو ۶۱ ساله که پیشتر رهبر اتحادیه و وزیر خارجه ونزوئلا بود پس از مرگ ویکتور چاوز در سال ۲۰۱۳ برنده انتخابات شد. او با اتکا به آموزه‌های مبتنی بر حکومتداری چاوز در سال ۲۰۱۸ دوباره برنده انتخابات شد و اینک ربع‌قرن حکومداری به شیوه چاوز را به انجام رسانده است. این درحالی است که اپوزیسیون ادعا می‌کند مادورو رئیس‌جمهور برآمده از رای مردم نیست و نتیجه هر دو انتخابات قبلی نیز دستخوش عددسازی و مداخله بوده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.