آغاز به کار گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران؛ مای ساتو: «بی‌طرفانه» به تمام موارد رسیدگی می‌کنم

پنجشنبه, 11ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که «به تمام نقض‌های حقوق بشر به صورت بی‌طرفانه رسیدگی» می‌کند و «از منابع معتبر» در ارزیابی‌هایش استفاده خواهد کرد.

مای ساتو که روز پنجشنبه ۱۱ مرداد کار خود را به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران آغاز کرد، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» ضمن اعلام آغاز به کار خود از جاوید رحمان، گزارشگر پیشین ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، برای «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» او طی شش سال گذشته تشکر کرد.

 

مای ساتو در این پیام همچنین با تاکید بر تعهد خود به «مشارکت در گفت‌وگوی سازنده با هدف تقویت ظرفیت کشور (ایران) جهت رعایت تعهدات حقوق بشر برای همه ایرانیان» نوشت: «متعهد می‌شوم که به تمام نقض‌های حقوق بشر به صورت بی‌طرفانه رسیدگی کرده و از منابع معتبر در ارزیابی‌هایم استفاده کنم.»

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای آن مای ساتو را از میان ۱۱ نامزد جایگزینی جاوید رحمان به سمت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران برگزیده است. خانم ساتو هفتمین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران است و ماموریت او هر سال در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، در صورت تصویب، تمدید خواهد شد.

او «کارشناس درجه یک» در حقوق کیفری است و در بین مدافعان حقوق بشر شهرت فراوانی دارد. او برنده جایزه جرم‌شناس جوان ژاپن در سال ۲۰۱۴ میلادی، دانشیار دانشگاه معتبر «موناش» استرالیا، محقق و دانشیار در دانشگاه ملی این کشور و همچنین مدرس و دانشیار در دانشگاه «ریدینگ» و افسر تحقیقاتی «آکسفورد-هاوارد» و نیز عضو فوق دکترا در دانشگاه «آکسفورد»، هر دو در بریتانیا، بوده است.

همزمان با انتخاب ساتو به این سمت، محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در گفتگو با صدای آمریکا، او را برخوردار از دانش آکادمیک و تجربه‌ای مناسب در زمینه مبارزات حقوق بشری در آسیا دانست.

آقای امیری مقدم ابراز امیدواری کرد که او نیز همچون جاوید رحمان تسلیم فشارهای جمهوری اسلامی نشود.

جاوید رحمان در گزارشی تفصیلی در روز اول مرداد به بررسی «جنایات وحشیانه» جمهوری اسلامی ایران از سال ۱٣۶۰ تا ۱٣۶۱ و همچنین سال ١٣۶۷ علیه شهروندان ایران پرداخت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.