چه کسی خسارت میلیاردی حمله به سفارت انگلیس را خواهد داد:‌ مردم ایران یا مجرمان مهاجم؟

سه شنبه, 3ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

khesarant hamleh be sefarat englis

اینک کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت های وارده برای دریافت غرامت هسند. فقط در یک قلم،‌ خسارت تخریب یک تابلوی نقاشی تاریخی ۵.۵ میلیارد تومان بر آورد شده است،‌ حال بماند سایر آثار تاریخی و سفال ها و میز و صندلی ها و خودروها و در و پنجره ها و اموال دیگری که حمله کنندگان متوحش، تخریب کرده اند یا از سفارت بیرون برده اند.

عصرایران ؛‌ جعفر محمدی – مذاکرات ایران و انگلیس برای از سر گیری روابط دیپلماتیک،‌به مرحله بررسی خسارت های حمله به سفارت انگلیس در تهران رسیده است.

در پاییز ۱۳۹۰ ، عده ای با ادعای ارزشگرایی ولی در واقع با اوباش گری ، در اقدامی غیرقانونی و مجرمانه به سفارت انگلیس حمله کردند،‌شیشه ها را شکستند، خودروها را آتش زدند،‌ اموال سفارت از میز و صندلی گرفته تا عکس ها و تابلوها را تخریب کردند و نهایتاً‌ برخی از اموال را از سفارت خارج کردند.

بعد از آن ،‌ روابط ایران و انگلیس قطع شد، به همین سادگی و به دلیل حمله عده ای که به خودسر معروف اند ولی در واقع ،‌خود سر نیستند.

اینک کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت های وارده برای دریافت غرامت هسند. فقط در یک قلم،‌ خسارت تخریب یک تابلوی نقاشی تاریخی ۵.۵ میلیارد تومان بر آورد شده است،‌حال بماند سایر آثار تاریخی و سفال ها و میز و صندلی ها و خودروها و در و پنجره ها و اموال دیگری که حمله کنندگان متوحش، تخریب کرده اند یا از سفارت بیرون برده اند.

khesarant hamleh be sefarat englis 2

نکته مهم اینجاست که طبق مقررات بین المللی ،‌ایران “موظف است”‌ تمام خسارت های وارده را جبران کند و تا آخرین پوند به انگلیسی ها غرامت بدهد. این یک اصل مسلم در تمام دنیاست ربطی به ایران و انگلیس هم ندارد.

اما چه کسی باید خسارت بدهد؟ دولت انگلیس،‌ طبیعتاً‌ از دولت ایران خسارت خواهد گرفت زیرا طبق مقررات ،‌ این دولت های میزبان هستند که باید امنیت سفارتخانه های خارجی را به طور صد در صدی تأمین کنند.

khesarant hamleh be sefarat englis 3

اما در این سو ، عقل ،‌ عدالت و قانون حکم می کند که وزارت امور خارجه علیه تمام آمران وعاملان آن حمله مجرمانه به یک سفارت خارجی اعلام شکایت کند تا غرامت سنگینی که از بابت حمله آنها از کیسه بیت المال می رود،‌ از آنان اخذ شود.

صورت مسأله کاملاً‌مشخص است:‌ یک عده قانون شکن در روز روشن به یک سفارتخانه خارجی حمله کرده و اموال را تخریب و غارت کرده اند. خودشان هم کاملاً شناسایی شده اند و دقیقاً‌ مشخص است که چه کسانی این کار را کرده اند.

khesarant hamleh be sefarat englis 4

بنابراین ،‌همان ها که آن روز حیثیت ایران را در جهان خدشه دار کردند و تحمیل میلیاردها تومان غرامت را بر مردم ایران باعث شدند،‌ باید دست به جیب شوند و جبران خسارت کنند. چگونه است که یک شهروند ساده اگر خسارتی به یک شخص دیگر وارد کند باید خسارت بدهد و اگر نتوانست زندانی می شود ولی این افراد نه؟!

khesarant hamleh be sefarat englis 5

اگر دولت بخواهد از کنار این قضیه بگذرد ، مانند این می ماند که فردی خانه دیگری را آتش بزند و حکومت به جای محاکمه فردی که آتش زده ، خودش رأساً هزینه بازسازی خانه آن شخص را بدهد! قضیه در این حد مضحک و البته آزار دهنده است.

مردم ایران که از بابت تیره شدن روابط بین المللی ایران ،‌ تاوان فراوان داده اند ،‌چه گناهی کرده اند که باید غرامت وحشی گری یک عده قانون شکن شناخته شده را بدهند و آنها هم راست راست بگردند و به ریش ملت بخندند؟!

قطعاً مردم ایران راضی نیستند با این همه مشکلات اقتصادی ، از جیب شان تاوان ماجراجویی های غیر قانونی یک عده معدود پرداخته شود.
وزارت خارجه و قوه قضاییه مسوولان مستقیم اجرای عدالت در این باره هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.