پیام یونسی‌پور: قرعه سیاه المپیک پاریس؛ ناهید و کیمیا دوباره مقابل هم

سه شنبه, 16ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن
پیام یونسی‌پور
 
قرعه سیاه المپیک پاریس؛ ناهید و کیمیا دوباره مقابل هم
این دو صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوستان تکواندو ایران بودند؛ می‌گویند وقتی خبر پناهندگی کیمیا منتشر شد ناهید ساعت‌ها می‌گریست.

پنجشنبه از ساعت ۱۲:۱۵ به وقت تهران، یکی از تلخ‌ترین و دراماتیک‌‌ترین نمایش‌های رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس روی صحنه می‌رود؛ نمایشی که پیش‌از این نیز در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز به تماشایش نشسته بودیم.

دو دختر، دو دوست صمیمی، دو حریف تمرینی، دو یار غار قدیمی، باز هم قرار است در مهم‌ترین رقابت‌های تاریخ ورزش جهان، مقابل هم قرار بگیرند؛ «ناهید کیانی» از ایران با پیراهن ایران و «کیمیا علیزاده» ایرانی زیر پرچم بلغارستان.

پیش‌از این در المپیک توکیو، کیمیا علیزاده عضو تیم «پناهندگان المپیک» بود و با نتیجه ۱۸ بر ۹ ناهید کیانی را شکست داد. حالا این دو در شرایطی متفاوت‌تر از قبل به هم رسیده‌اند. ناهید کیانی در آخرین رقابت‌هایش پیش از حضور در المپیک به مقام قهرمانی جهان رسیده و از آمادگی و تجربه بیشتری هم برخوردار است. کیمیا علیزاده نیز عضو تیم ملی بلغارستان شده و مدال‌هایش از این پس به تالار افتخارات این کشور اروپای شرقی وارد می‌شود.

از ناهید کیانی و کیمیا علیزاده، صمیمی‌ترین دوستان قدیم، که قرار است بار دیگر مقابل هم مبارزه کنند چه می‌دانیم؟ 

***

از گذشته ناهید کیانی و کیمیا علیزاده چه می‌دانیم؟

پیش‌از آنکه مبارزه و ضربات این دو در سالن تکواندو پاریس را به تماشا بنشینیم، باید به یاد بیاوریم که کیمیا و ناهید، دو دوست، دو همراه و دو «دختر امن» در سال‌های دور برای هم بودند. ناهید کیانی بیش از پنج سال، خودش را تبدیل به حریف، رقیب و هم‌تیمی کیمیا علیزاده کرده بود.  

در تمامی روزهایی که کیمیا علیزاده برای رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو تمرین می‌کرد، ناهید کیانی با وجود آنکه می‌دانست جایی در رقابت‌های المپیک ریو نخواهد داشت، اما کنار کیمیا ماند. با او به اردوی چالوس رفت، در تهران و خانه تکواندو هر روز با جان و دل با او و برای او تمرین کرد و زمانی که خبر ناگهانی پناهندگی کیمیا علیزاده به آلمان را شنید، به گواه اطرافیانش، ساعت‌ها گریست.

ناهید کیانی می‌گریست، درحالی‌که می‌دانست کنار رفتن کیمیا علیزاده، نابغه تکواندو ایران و جهان و «تنها دختر مدال‌آور تاریخ ایران در المپیک»، او را تبدیل به نفر اول وزنش در تکواندو خواهد کرد.

نمایشی عذاب در عذاب

بخش اول یک پروژه نمایشی عذاب، از تولد چنین رقابتی آغاز می‌شود. نطفه‌اش را سیاست جمهوری اسلامی گذاشته و دختری از دختران ایران را که می‌خواست با موهایی رها، با جسمی آزاد و بدون اجبار برای «صدور ایدئولوژی‌های حکومتی» در رقابت‌ها شرکت کند، فراری داده است.

دی‌۱۳۹۸، وقتی خیابان‌های ایران پس‌ از اعتراضات مردمی و سرکوب حکومت بوی باروت و خون می‌داد، یک روز پس‌از آنکه هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط دو موشک سپاه پاسداران مورد حمله قرار گرفت، خبر پناهندگی کیمیا علیزاده به آلمان به یکی از اخبار اول رسانه‌ها بدل شد.

تنها مدال‌آور تاریخ ورزش زنان ایران در رقابت‌های المپیک، دیگر نمی‌خواست زیر پرچم ایران مبارزه و زندگی کند.

 کیمیا علیزاده هم‌زمان با خبر پناهندگی‌ در آلمان، در اینستاگرام خود پستی منتشر کرد که مانند بیانیه‌ای در توضیح چرایی رفتن او از ایران بود. او نوشت: «هرچه گفتند، پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند، تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

تکواندوکار نابغه ایرانی همچنین از «تبعیض‌ها» و «پول‌های کثیف» در ایران حرف زد و مدعی شد که نمی‌خواهد جزیی از «سیستم سرکوب، فساد و دروغ» باشد.

در همان روزها، در خانه تکواندو ایران، بنری روی دیوارها به چشم می‌خورد با عکس کیمیا علیزاده و تیتری درشت به نقل از او که می‌گفت: «ورزش را شاید، اما حجابم را هرگز ترک نمی‌کنم.»

دیداری که حالا قرار است کیمیا علیزاده را برای دومین بار در المپیک مقابل ناهید کیانی قرار دهد، جایی عذاب‌آورتر می‌شود که بدانیم مجریان و گزارشگران صداوسیما حکومتی ایران موظف هستند با ادبیاتی تحقیرآمیز در مورد دختر ایرانی تیم بلغارستان صحبت کنند.

در جریان رقابت این دو در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، مجری برنامه ویژه المپیک در توکیو پس از پایان مسابقه، کیمیا علیزاده را با القابی مانند «بی‌وطن»، «وطن فروش» و «خودفروخته» خطاب کرد، اما هیچ یادی از حریفش، یعنی ناهید کیانی نکرد. گزارشگر این دیدار حتی نام کیمیا را به زبان نیاورد و او را «تکواندوکار تیم پناهندگان»، «ورزشکار تیم آوارگان» و «حریف» می‌نامید.

ناهید کیانی چگونه از زمین برخاست؟

ناهید کیانی پس از شکست مقابل کیمیا علیزاده در توکیو، روزهایی جهنمی را تجربه کرد.

ناهید کیانی ۵مرداد۱۴۰۰ در صفحه اینستاگرامش نوشت: «باوجود مخالفت خانواده‌ام با ورزش قهرمانی، سال‌ها عدد ۲۰۲۰ را در اکثر پسوردهایم به کار برده بودم تا به یاد داشته باشم که باید در این مسابقات شرکت کنم.»

تلخ‌نوشته‌های دختر تکواندوکار ایران در این متن، وقتی آغاز می‌شد که دیدگاه‌ها و رویاهایش برای حضور در رقابت‌های المپیک توکیو را پیوند خورده با سیاست دانست و برای یار قدیمی‌اش چنین نوشت: «رسیدم به جایی که باید تمام قدرتم را می‌فرستادم به پاهایم تا بتوانم با دستی قدرتمند پرچم ایرانم را بلند کنم. ایران، همان تمدن چند هزار ساله که من دختری از آب و خاکش هستم. من نمی‌دانستم که روزی در بزرگترین آوردگاه زندگیم، در نقطه‌ای که سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده بودم، قرار است مقابل هم‌وطنم بایستم، مقابل دوستی که بخشی از خاطرات دوران ورزشی من است. من چه باید می‌کردم؟ سیاست در مقابلمان قد علم کرده بود، نمی‌دانم چه بر سر جهان آمده که زور ورزش به سیاست نرسید و پرچم المپیک تنها به نمادی بی‌توجه تبدیل شده که شعار صلح سر می‌دهد.»

ناهید کیانی در پایان خود را «از جنس مردم ایران» معرفی کرده و نوشته بود: «مردم سرزمینم. من از جنس خود شما هستم، از جنس مردم عادی از جنس دردهای حقیقی، ببخشید اگر نتوانستم تمام خود باشم.»

او غریبانه به کشور بازگشت. هیچ‌یک از مدیران و مقامات ورزشی، پس از آنکه مقابل کیمیا علیزاده شکست خورد و حذف شد، به استقبالش نرفتند.

با‌این‌وجود او پس از بازگشت از المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به هر‌آنچه که ممکن بود به تالار افتخاراتش اضافه کند، رسید. یک طلای بازی‌های کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۱، یک طلای بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲، یک طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۲ و یک طلای رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳.

ناهید کیانی حالا با ۴ عنوان قهرمانی پیاپی وارد، رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌شود.

برای ثبت در تاریخ، از ناهید کیانی که کنار مردم بود

برای ثبت در تاریخ به یاد داشته باشیم که ناهید کیانی، دختر تکواندوکار ایران، دو بار به‌خاطر همراه شدن با صدای مردم کشورش در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، از سوی نهادهای امنیتی و کمیته المپیک جمهوری اسلامی، در لیست سیاه تیم ملی تکواندو ایران قرار گرفت.

نخستین بار آذر۱۴۰۱، رسانه‌های ایران خبر دادند که کادرفنی تیم ملی زنان تکواندو ایران، به‌دلایل غیرفنی و با دستور نهادهای نظارتی، نام ناهید کیانی را از تیم ملی تکواندو ایران خط زده‌اند. این اتفاق پس‌از آن افتاد که ناهید کیانی به تصویرش در «دیوارنگاره میدان ولی‌عصر» تهران با عنوان «زنان سرزمین من ایران» اعتراض کرد.

«مهرو کمرانی»، سرمربی تیم ملی تکواندو زنان ایران پس از آنکه خانم کیانی را از تیم ملی کنار گذاشت، اظهار امیدواری کرد که پس از رقابت‌های جهانی ایتالیا، بار دیگر او را کنار خود داشته باشد.

ناهید کیانی بار دیگر در ۱۸دی۱۴۰۱ با انتشار تصویری بدون حجاب اجباری از خود در صفحه اینستاگرامش، با به کار بردن هشتگ «زن، زندگی، آزادی» نوشت: «سکوتم از رضایت نیست.»

وبسایت «ورزش سه» مدعی شد که ناهید کیانی از تیم ملی تکواندو خداحافظی کرده است، اما نه‌تنها این ادعای رسانه نزدیک به حکومت هرگز از سوی ناهید کیانی تایید نشد، که او حالا بار دیگر در رقابت‌های المپیک است؛ باز هم مقابل دوست، رفیق، یار، همراه و هم‌بازی قدیمی‌اش.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.