اکبر گنجی: خوش بینان دریابند

پنجشنبه, 18ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ag.jpgسیل مطالبات اصلاح طلبان، اعتدالیون و رأی دهندگان از پزشکیان چقدر واقع بینانه و محقق شدنی است؟

اکبر گنجی – خبرنامه گویا

🔸 هر روز در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی همه به پزشکیان می نویسند که باید سریع چنین و چنان کنی: عزل وزیر کشور، تعطیل کردن گشت ارشاد، رفع فیلتر از کل شبکه های مجازی، رفع موانع تشکیل نهادهای صنفی و مدنی، و صدها مطالبه دیگر. به چند مطالبه بنگرید:

🔹اول- هنوز دولت پزشکیان تشکیل نشده است تا هیچ اقدامی صورت دهد. عزل وحیدی صاحب نفوذ بسیار در نظام در این چند روز باقی مانده، هیچ فایده ای ندارد و فقط به درگیری او با بخش های مهم حکومت منتهی می شود که برخلاف شعارهای پزشکیان است.

🔹دوم- گشت ارشاد خارج از اختیارات دولت است و رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی و… در آن تصمیم گیر هستند و دولت هم حداکثر می تواند با رای مخالف دادن، جلوی آن بایستد. اگر رهبری حاضر به عقب نشینی نشود، قوه قضاییه و نیروی انتظامی و أصولگرایان و شهرداری تهران به کارشان در این مورد ادامه خواهند داد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد هم مستقیماً قانونگذاری کرده و می کند.

🔹سوم- پس از تشکیل دولت، رئیس جمهور و وزرایش در «شورای عالی فضای مجازی» علیه فیلترینگ رای خواهند داد. اگر اکثریت داشته باشند، رفع فیلتر خواهد شد. اگر نداشته باشند، نه. اگر هم مانند دوران روحانی رای منفی دهند و مانع فیلتر شوند، قوه قضاییه راسا فیلتر خواهد کرد. مگر آنکه رهبری در این مورد عقب نشینی کند.


🔹چهارم- براساس قانون مصوب مجلس، شورایی در وزارت کشور، در مورد تاسیس احزاب و نهادهای مدنی و صنفی تصمیم می گیرد که در آن نمایندگان همه قوا و نهادها حضور دارند و این هم به آن بستگی دارد که دولت و همفکرانش در آن اکثریت داشته باشند یا نه؟

🔹پنجم- رهبری علاوه بر نهادهای خلاف قانون اساسی تصمیم گیر، «شورای سران سه قوه» را هم ساخته است. در این شورا که محسن رضایی دبیر آن است، دولت در اقلیت است. مجلس کنونی، افراطی ترین مجلس پس از انقلاب است و بدون تصویب مجلس، نمی توان قانون «اقدامات راهبردی» را لغو کرد و برجام را احیا کرد. اخیرا آیت الله خامنه ای دوباره از این قانون تعریف و تمجید بسیار کرد.

🔸همین چند مورد کافی است تا خوش بینان دریابند که ساختارهای حقوقی و حقیقی سر جایشان هستند و با یک رای نمی توان آنها را تغییر داد. به نوشته های اخیر دوست عزیز عباس عبدی بنگرید که در ماه های اخیر خوش بین ترین افراد بود. عبدی امروز نوشته: در مورد انتخاب وزرا دست پزشکیان باز نیست و حتی طیب نیا دارد علی آبادی را به عنوان وزیر نیرو به او تحمیل می کند و طبعاً باید پیامدهایش (کمبود شدید برق در آینده) را بپذیرد. من شخصاً بارها نوشته ام که پزشکیان حتماً چهار وزیر زن به رهبری معرفی کند و اجازه دهد تا مسئولیت رد آنها با رهبری یا مجلس باشد. نه اینکه خودش از قبل زیر بار فضای ایجاد شده ی اصولگرایان برود. بدین ترتیب دستکم به وعده اش عمل کرده است. آیا پزشکیان چنین خواهد کرد؟ توییت امروز عبدی در این مورد هم چندان امید بخش نیست.

🔸در مورد حجاب و اینترنت، رشد بسیار ساختار حقیقی (زنان و کاربران)، عملاً لباس ساختار حقوقی را دریده است و آن لباس دوران نوزادی با هیچ معجزه ای دیگر بر تن آن نوزادی که اینک به یک ورزشکار قدرتمند المپیکی ۲۵ ساله تبدیل شده نمی رود. پس در همه زمینه ها، «ساختار حقیقی» باید با رای صوری صندوق انتخابات، همراه شود تا شاید «ساختار حقوقی» هم تغییر کند. بدین ترتیب، رئیس جمهوری که قیصری راه می رود، فقط وقتی در جهان واقع قیصر خواهد شد، که در همه زمینه ها همه به زنان کنونی و کاربران کنونی اینترنت تبدیل شوند که حق خودشان را با ایستادگی گرفته اند و بی حجابی و استفاده ی از شبکه های اجتماعی ممنوعه را فراگیر کرده اند(با واژه قیصر بازی می کنم و آن را گاه به معنای فیلم قیصر به کار می برم و گاه به معنای قیصر آلمان).


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.