تشدید سرکوب دیجیتال در ونزوئلا به دنبال اعتراضات انتخاباتی

پنجشنبه, 18ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

به دنبال گسترش اعتراضات انتخاباتی در ونزوئلا، دولت نیکلاس مادورو در تلاش است تا ضمن سرکوب صدای مخالفان، دسترسی شهروندان این کشور را به اطلاعات آنلاین محدود کند.

نامه‌ای که به امضای بیش از ۱۰۰ سازمان مدنی و مدافع حقوق بشر رسیده نشان می‌دهد ونزوئلا دسترسی به ۶۲ سایت خبری و رسانه‌ای را در این کشور مسدود کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوییه، نظارت، سرکوب دیجیتال و نقض حقوق بشر در این کشور به شدت افزایش یافته است.

گروه‌های اپوزیسیون داخلی و دولت ایالات متحده نتایج رسمی اعلام شده از سوی دولت مادورو را بی‌اعتبار تلقی کرده‌اند.

به دنبال اعلام پیروزی ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، فشارها بر نهاد انتخاباتی این کشور برای ارائه مدارک درباره صحت رای‌گیری و برنده اعلام کردن مادورو افزایش یافت.

بر اساس گزارش سازمان VEsinFiltro که سانسور اینترنتی در ونزوئلا را پایش می‌کند، دولت این کشور در جریان رویدادها و اعتراضات انتخاباتی دسترسی به وبسایت رسانه‌ها، سازمان‌های حقوق بشری و خدمات‌دهندگان وی‌پی‌ان را فیلتر کرده است.

این سازمان توانسته ۱۲ مورد از این مسدودسازی‌ها را مستند کند.

در همین زمینه سازمان «اکسس ناو» (Access Now) که در حوزه آزادی‌های دیجیتال فعالیت می‌کند نیز در گزارشی از شناسایی ۸۶ دامنه اینترنتی مسدود شده به دست دولت مادورو خبر داد.

گزارشی از خبرگزاری رویترز تاکید می‌کند شرکت چینی «زدتی‌یی» (ZTE) از سال ۲۰۱۶ فن‌آوری‌های پیشرفته نظارتی به ونزوئلا ارسال کرده است.

پیش از این، مادورو از توانایی دولت این کشور در زمینه هک تلفن‌های همراه شهروندان با استفاده از فن‌آوری یک شرکت اسرائیلی خبر داده بود.

دولت فعلی ونزوئلا از یک پیام‌رسان حکومتی با نام «ون‌اپ» (VenApp) برای جمع‌آوری گزارش درباره چهره‌های مخالف استفاده می‌کند.

علاوه بر این، برخی گزارش‌ها از بهره‌گیری دولت ونزوئلا از دوربین‌های مداربسته و استفاده مداوم از پهپادها برای جاسوسی از شهروندان خبر می‌دهند.

این سرکوب و کنترل‌های گسترده با طرح ضربتی دیگری همراه شده که نتایج آن موجب افزایش خشونت، افشاگری و بازداشت‌های خودسرانه فعالان، روزنامه‌نگاران و شهروندان عادی شده است.

نیروهای امنیتی ونزوئلا شدیدا در پی بازداشت افرادی‌اند که به ادعای آن‌ها در اعتراضات مرتبط با انتخابات بحث‌برانگیز این کشور خشونت به خرج داده‌اند.

رویترز در گزارشی به نقل از گروه‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرد نیروهای امنیتی ونزوئلا ضمن دستگیری معترضان از جمله نوجوانان، آن‌ها را از حق دسترسی به وکیل محروم کرده‌اند.

دولت مادورو در جریان اعتراضات انتخابات بیش از دو هزار نفر را دستگیر کرده است.

در این میان دست‌کم ۲۰ معترض کشته شده و از سرنوشت حداقل ۲۵ نفر اطلاعی در دسترس نیست.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.