سودویند در بیست و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر: ایران به سرکوب روزنامه نگاران پایان دهد

چهارشنبه, 4ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

sarkub rooznameh negaran

روز پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳، در جریان بیست و ششمین اجلاس شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان غیردولتى “سودویند”، در ارتباط با بهبود وضعیت کلی حقوق بشر و نقص حقوق روزنامه نگاران در جمهوری اسلامی ایران، موضعگیری کرد.

شعله زمینی، فعال حقوق بشر، به نمایندگى از سازمان غیر دولتی سودویند، ضمن تاکید بر نقش خبرنگاران و روزنامه نگاران در پروسه بهبود حقوق بشر در جوامع و خطرات شغلی آنان، حبس ۲۳ روزنامه نگار در زندانهای جمهوری اسلامی ایران، خواهان پایبندی همه کشورها از جمله ایران به تعهدات بین المللی، شد.

ترجمه متن و ویدئوى سخنرانى شعله زمینی، که به نمایندگى از سازمان غیر دولتى “سودویند” و به انگلیسى ایراد شده، به شرح زیر است:

توجه به صداهای منتقد برای بهبود و حمایت از تمامی حقوق بشر ضروری است.

به هر دلیلی تعداد سازمان های غیر دولتی که در بخش گفت وگوی تعاملی با روندهای ویژه شرکت کرده اند نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و در حقیقت سودویند نیز نتوانست در گفت وگوی تعاملی با گزارش ویژه مربوط به اعدام ها، گروه کار تبعیض علیه زنان و همچنین در پانل های امنیت ژورنالیست ها، ناقص سازی جنسی زنان و پانل یک روزه بحث پیرامون زنان، شرکت کند.

ژورنالیست ها و دیگر اصحاب رسانه به شمول وبلاگ نویسان و فعالان منفرد دراین حوزه، نقش ویژه ای به عنوان مدافعان حقوق بشر دارند. شغل آنها در جهت شفافیت مسایل است.

آنها اطلاعات و عقایدی را منتشر می کنند که گاهی از طرف مقامات دولتی به عنوان “حساس”، طبقه بندی می شود، از جمله گزارش هایشان در رابطه با موارد نقض حقوق بشر، جنایات سازمان یافته، فسادهای مالی، قاچاق انسان، عملکرد بدحکومت ، موارد تخریب محیط زیست و بلایای طبیعی، بحران های اقتصادی، وضعیت های اضطراری ، اعتراضات و تظاهرات های مردمی و… .

ژورنالیست ها اغلب به دلیل انجام شغلشان، بازداشت می شوند، مورد شکنجه، تهدید، اذیت و آزار، جستجو و مصادره اموال، تجاوز جنسی (بخصوص علیه ژورنالیست های زن) واقع شده و حتی کشته می شوند.

در حال حاضر حداقل ۲۳ ژورنالیست به دلیل انجام شغلشان در زندان های جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.

آقای سراج میردامادی ژورنالیستی است که با حضور در نشست جانبی ما در این شورا در رابطه با سرکوب ژورنالیست های ایرانی گزارش داد. او در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ به اتهام واهی “نشر اکاذیب و اجماع و تبانی علیه امنیت داخلی” دستگیر شده است. او در حال حاضر در زندان اوین در تهران بسر می برد.

ما از همه کشورها به انضمام جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که از ژورنالیست ها به عنوان دیده بانان حقوق بشر کاملا حمایت کرده و به تعهدات بین المللی خود پایبند بمانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.