نقش افسر جانشین زندان اوین در ضرب‌ و شتم زنان زندانی معترض به اعدام رضا رسایی

جمعه, 19ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که در پی هجوم گارد حفاظت زندان اوین به زنان زندانی سیاسی معترض به اعدام رضا رسایی، دست‌کم ۱۷ زندانی مجروح شدند یا از حال رفتند. بر اساس این اطلاعات، هادی محمدی، افسر جانشین زندان اوین عامل اصلی و آمر ضرب‌ و شتم این زندانیان بود.

وریشه مرادی، سمانه اصغری، ریحانه انصاری‌نژاد، سارینا جهانی، محبوبه رضایی، نرگس محمدی و پریوش مسلمی شماری از زندانیانی هستند که روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با حمله ماموران گارد حفاظت زندان زخمی شدند.

بنا بر اطلاعات رسیده، نسرین خضری جوادی، رعنا کورکور، نرگس محمدی، سروناز احمدی و حورا نیکبخت نیز از جمله زندانیانی هستند که به دلیل فشار عصبی ناشی از حمله ماموران از حال رفتند.

برخی دیگر از زنان زندانی همچون سپیده قلیان نیز در جریان برخورد خشن ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

اعتراض زندانیان به اعدام رضا رسایی

رضا رسایی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در شهرستان صحنه کرمانشاه بازداشت و بامداد سه‌شنبه ۱۶ مرداد به اتهام کشتن یکی از نیروهای اطلاعات سپاه، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.

ایران‌اینترنشنال روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در گزارشی نوشت در پی اعتراض زندانیان بند زنان زندان اوین به اعدام رسایی و هجوم گارد حفاظت به آن‌ها، تعدادی از زندانیان مجروح و به بهداری منتقل شدند.

در این گزارش آمده بود که مسئولان زندان تماس‌های تلفنی زندانیان را قطع کردند و در نتیجه خانواده‌های آن‌ها از وضعیت این زندانیان بی‌خبر هستند.

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، پس از رسیدن خبر اعدام رسایی به زندان اوین، زنان زندانی سیاسی در حیاط بند زنان تجمع کردند و شعارهایی علیه اعدام سر دادند.

آن‌ها سپس به سمت اتاق افسر نگهبانی بند زنان رفتند و پس از مواجهه با در بسته، در آنجا نیز شعارهایی علیه احکام اعدام و اجرای حکم اعدام رسایی سر دادند.

حمله گارد زندان به زنان معترض

پس از آغاز اعتراض زندانیان، رعنا کورکور، خواهر مجاهد کورکور، معترض زندانی محکوم به اعدام، با شنیدن خبر قطعی اجرای حکم اعدام رسایی از هوش رفت.

در شرایطی که مسئولان زندان برای انتقال کورکور به بهداری حاضر به باز کردن در نشدند، زنان زندانی برای رساندن کورکور به آمبولانسی که در حیاط زندان قرار داشت، با مشت و لگد به در کوبیدند.

پس از باز شدن در و ورود زنان زندانی به فضای بیرون بند، ماموران گارد زندان که سعی در بستن در، عقب راندن آن‌ها و ممانعت از اعزام کورکور به بهداری را داشتند، با زندانیان درگیر شدند و آن‌ها را به شدت مورد مورد ضرب‌ و شتم قرار دادند.

در این بین، زنان معترض زندانی که کورکور را روی دست گرفته بودند و سعی در انتقال او به بهداری را داشتند، با هجوم ماموران به خود مواجه شدند.

هادی محمدی، آمر و عامل اصلی حمله به زنان زندانی

هادی محمدی، افسر جانشین زندان اوین عامل اصلی ضرب‌ و شتم زنان معترض به اعدام رسایی بود.

طبق اطلاعات رسیده، محمدی با لگد و مشت به زنان زندانی حمله‌ور شد و دستور کتک زدن همه زندانیان معترض را صادر کرد.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده‌های این زندانیان، محمدی به طرز وحشیانه‌ای با زنان زندانی برخورد و با لگد به شکم، ران، دست، قفسه سینه و سر آن‌ها ضربه وارد کرد.

این منبع مطلع افزود: «محمدی زندانیان معترض را با الفاظ رکیک خطاب قرار داد، به روی آن‌ها تف پرت کرد و خطاب به زنانی که آزادی‌خواهانه روی باورشان ایستادند و برای عدالت و آزادی جان‌ بر کف شدند، با فریاد می‌گفت شماها پول گرفتید که اینجا عربده بکشید و باید بگویید برای چه کسی کار می‌کنید.»

محمدی در سال‌های گذشته نیز در مقام افسر جانشین زندان سابقه برخورد‌های خشونت‌آمیز و نقض حقوق زندانیان سیاسی را داشته است.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری روز سوم اسفند ۱۴۰۲ در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد نرگس منصوری، زندانی سیاسی دو بار در زندان از سوی محمدی تهدید به مرگ شد.

در شهریور ۱۴۰۲ نیز نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری در حضور مقامات زندان مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفت و همان زمان نیز برخی مسئولان زندان از جمله هادی محمدی شاهد این اقدامات بودند.

در ادامه وضعیت شماری از زنان آسیب‌دیده به ترتیب اسامی آن‌ها طبق حروف الفبا می‌آید:

سروناز احمدی: به دلیل شوک ناشی از یورش ماموران زندان، دچار حمله پنیک شد و در راهروی زندان بر زمین افتاد.

سمانه اصغری: افسر جانشین زندان به او آب دهان پرتاب کرد و با الفاظ رکیک او را خطاب قرار داد. اصغری بر اثر لگد ماموران گارد زندان در برخی نقاط بدن دچار کبودی شد.

ریحانه انصاری‌نژاد: بر اثر لگد ماموران گارد دچار کبودی در برخی نواحی بدن شد. افسر جانشین زندان به او آب دهان پرت کرد و با الفاظ رکیک او را خطاب قرار داد.

سارینا جهانی: به دلیل ضرب‌دیدگی شدید در جریان خشونت ماموران علیه خود، یکی از دست‌هایش آتل‌بندی شد.

نسرین خضری جوادی: در پی حمله ماموران و بالا رفتن فشار خون از حال رفت و زیر سرم و دستگاه اکسیژن قرار گرفت.

محبوبه رضایی: با حمله ماموران گارد و افسر جانشین زندان، دچار کبودی و درد در شکم، سینه، شانه و پهلو و خراشیدگی و کبودی در دست‌ها شد. اکنون دست او بدون تهیه عکس رادیولوژی، آتل‌بندی شده است و درد شدیدی را تحمل می‌کند.

سپیده قلیان: ماموران گارد زندان با لگد به او ضربه زدند. افسر جانشین زندان به او آب دهان پرتاب کرد و با الفاظ رکیک او را خطاب قرار داد.

رعنا کورکور: در زمان شنیدن خبر اعدام رسایی و اعتراض زندانیان بیهوش شد و زیر سرم و دستگاه اکسیژن قرار گرفت.

آخرین اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که کورکور پس از حمله ماموران، ابتدا به بهداری و نهایتا به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد. او در نهایت روز ۱۷ مرداد به بند زنان بازگردانده شد.

نرگس محمدی: در پی حمله ماموران دچار مشکل قلبی و تنفسی شد و اکنون دست‌ها و قفسه سینه‌‌اش دچار کبودی و کوفتگی است.

وریشه مرادی: در پی ضرب و شتم به دست ماموران با کبودی و خراشیدگی در نقاط مختلف بدن مواجه شد و با وجود ضرب‌دیدگی مچ دست از رسیدگی پزشکی محروم است.

پریوش مسلمی: در حمله ماموران گارد و افسر جانشین زندان به شدت مورد ضرب‌ و شتم قرار گرفت. او در این این حمله دچار کبودی و درد در نواحی مختلف بدن از جمله شکم، سینه، شانه، و پهلو و خراشیدگی و کبودی در دست‌ها شذ. اکنون دست او بدون تهیه عکس رادیولوژی آتل‌بندی شده است و درد شدیدی را تحمل می‌کند.

حورا نیکبخت: در پی حمله ماموران گارد از حال رفت و زیر سرم و دستگاه اکسیژن قرار گرفت.

اکنون دست‌کم ۱۵ تن از زنان زندانی محبوس در بند زنان اوین، با وجود آسیب‌دیدگی در نقاط مختلف بدن، کماکان از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم هستند.

حمله ماموران به نرگس محمدی در شرایطی صورت گرفت که کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس»، روز ۱۲ مرداد با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید و هشدار درباره وخامت وضعیت سلامت این فعال حقوق بشر زندانی، خواستار آزادی فوری و دسترسی کامل و مستقل او به خدمات درمانی شد.

بند زنان اوین که از آن با عنوان خط مقدم «زن، زندگی، آزادی» یاد می‌شود، اکنون حدود ۷۰ زندانی سیاسی را در خود جای داده است.

این بند در هفته‌های گذشته بارها شاهد حرکت‌های اعتراضی از جمله تحصن و اعتصاب غذای زندانیان در اعتراض به صدور و اجرای احکام اعدام بود.

ایران‌اینترنشنال روز ۱۳ مرداد در گزارشی خبر داد دفتر بند زنان زندان اوین ۳۷ تن از زنان زندانی سیاسی این بند را از حق ملاقات با خانواده محروم کرد.

این محرومیت به دلیل تحصن شبانه در سوم و ششم مرداد در حیاط زندان، در اعتراض به صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی اعمال شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.