تحریمی ها استوار تر اما امیدواران به پزشکیان و کابینه ایشان سرخورده اند

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

🔻گذشت زمان این واقعیت که ساختارسیاسی جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه قابلیت هیچ گونه اصلاحی ندارد را بیشتر پیش چشمهای روشن بین آورده است. برای جوان ها ی سال ۷۶ که دولت محمد خاتمی بارقه امیدی بود، پس از اندک زمانی مشخص شد آدم اشتباهی را به پاستور فرستادند به همین دلیل هم در میان دانشجویان پس از فاجعه کوی دانشگاه زمزمه« عبور از خاتمی » شدت گرفت . معنای عبور البته رسیدن به احمدی نژاد نبود بلکه احمدی نژاد محصول رخوت مردم و دلسردی از موثر بودن صندوق رای و دخالت سازمان یافته بیت رهبری برای به کرسی نشاندن وی بود. در سال ۸۸ آیت ا.. خامنه ای و میر حسین موسوی هریک از چشم خویش به عرصه انتخابات نگاه کردند .

🔻موسوی برای نجات ایران به عرصه آمد و خامنه ای با تائید صلاحیت موسوی به دنبال نمایش انتخاباتی شکوهمند بود اما ایستادگی موسوی بر رای مردم بازی را به ضرر خامنه ای مغلوبه کرد. حصر میر حسین موسوی پس از سرکوب خونین جنبش سبز و عدم پیگیری تحریم انتخابات و دلبستگی شدید اصلاح طلبان به سفره انقلاب و خرج تتمه آبروی جنبش اصلاح طلبی برای شعار دروغین رفع حصر روحانی و پیگیری اصلاحات و التماس تکرار برای مجلس امید و … به عبور از روحانی در محافل دانشجویی ختم نشد بلکه این شعار از گلوی بهترین فرزندان ملت طنین انداز شد که «اصلاح طلب، اصول گرا دیگه تمومه ماجرا…. »

🔻از آن پس بود که امید به اصلاح از روزنه انتخابات معنای خودش را به صورت کاملا ملموسی از دست داد. خروجی طبیعی این وضعیت رقابت ابراهیم رئیسی با آرای باطله در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و راه یابی نفر اول تهران دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با کسب رای کمتر از دو درصد واجدین شرایط رای از یک سو و از سوی دیگر رشد جنبش های خیابانی با فواصل کوتاه با درون مایه براندازی بود . رخدادهای جنبشی دی ماه ۹۶، آبان ۹۸ و جنبش زن زندگی آزادی را در چنین فضایی باید تحلیل و تفسیر کرد.

🔻تائید صلاحیت پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با مرگ مشکوک ابراهیم رئیسی که برای رهبری پس از خامنه ای خیز برداشته بود محصول هیچ فشار اجتماعی نبود که اگر بود قهر اکثریت مردم با صندوق رای نباید ادامه پیدا می کرد. پزشکیان با تاکید بر اینکه کار گزار خامنه ای و مجری سیاست های اوست اتفاقا نشان داد که سیاست نظام تغیر ی نکرده و تنها بنا به برخی مصالح بین المللی قرار است با ریاست جمهوری احتمالی مجدد ترامپ نظام ویترین مقبول تری از رئیسی در عرصه بین المللی داشته باشد و صندلی مجتبی هم بی رقیب شود.

🔻کابینه پزشکیان به درستی نشان می دهد چرخه مدیران فاسد و ناکارآمد پیشین به هیچ عنوان شکسته نشده است و دولت پزشکیان دولت سوم ابراهیم رئیسی در غیاب خودش است که باید از میان برداشته می‌شد. برای ما تحریمی ها با این کابینه چیزی تغیر نکرده اما امیدواران اندک به پزشکیان سر خورده اند. مردم مستاصلی که در دور دوم به پزشکیان رای دادند روی این سخن نیستند اما تحریمی ها فعالانه باید روشنفکر نمایان بی مسئولیتی چون محمد فاضلی، محسن رنانی، بیژن عبدالکریمی و هم چنین فعالان سیاسی که با شورای راهبردی تشکیل کابینه پزشکیان به ریاست ماله کش اعظم محمد جواد ظریف همکاری کردند را پاسخگو کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.