واکنش‌ها به حمله به مدرسه‌ای در غزه؛ اسرائیل نام «شبه‌نظامیان» کشته‌شده را منتشر کرد

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

همزمان با ادامه واکنش‌ها به حمله مرگبار اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که به گفته مقام‌های فلسطینی بیش از ۹۰ کشته برجای گذاشت، ارتش اسرائیل ارقام منتشر شده را اغراق‌آمیز دانست و اسامی ۱۹ شبه‌نظامی را که در این حمله کشته شدند منتشر کرد.

در همین حال و در شرایطی که مذاکرات آتش‌بس غزه قرار است چند روز دیگر آغاز شود، گروه افراطی حماس گفته است در حال بررسی پاسخ به توافق جدید است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی قلمداد می‌شود.

ادامه واکنش‌ها

حمله مرگبار به مدرسه «تابعین» در شهر غزه واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته و کاخ سفید هم از کشته شدن غیرنظامیان عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، شامگاه شنبه ۲۰ مرداد در پاسخ به سوالی درباره این حمله گفت: «باز هم تعداد زیادی غیرنظامی کشته شدند».

این نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری که برای شرکت در یک همایش انتخاباتی به فینیکس رفته بود همچنین بر لزوم دستیابی به توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.

کشته شدن غیرنظامیان در حمله به مدرسه‌ای در غزه پیشتر با واکنش و محکومیت از سوی شماری از کشورهای عربی، ترکیه، فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده بود.

در همین حال خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز از قول یک مقام زیر نظر گروه افراطی حماس جزییات بیشتری درباره این حمله منتشر کرده‌اند.

محمود باسال، سخنگوی دفاع مدنی فلسطین که نهادی در کنترل حماس است، روز شنبه به خبرنگاران گفت شمار کشته‌ها به ۹۳ نفر رسیده است که ۱۱ تن از آنها کودک و شش نفر زن هستند.

او افزود که در این مجتمع حدود ۳۵۰ خانواده ساکن بودند که طبقه بالا محل سکونت آنها بود و از طبقه پایین به عنوان مسجد استفاده می‌شد.

واکنش اسرائیل

ارتش اسرائیل گفته است این عملیات برای هدف قرار دادن «مرکز فرماندهی دو گروه تروریستی که در مسجد مستقر در مدرسه تابعین مخفی بود» انجام شد.

اسرائیل همچنین با تاکید بر اینکه در این حمله از «مهمات دقیق» استفاده شد گفته است: موشک‌ها نمی‌توانستند خسارت و تلفات ادعا شده توسط مقام‌های غزه را ایجاد کنند.

در اقدامی دیگر، ارتش اسرائیل و اداره امنیت داخلی این کشور، شین‌بت، با انتشار اسامی و تصاویر ۱۹ مرد، آنها را اعضای گروه افراطی حماس و گروه جهاد اسلامی که در این حمله کشته شدند معرفی کردند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز شامگاه شنبه در سخنانی به زبان انگلیسی گفت که بر اساس شواهد اطلاعاتی، هنگام این حمله یک مقام ارشد جهاد اسلامی به نام اشرف جوده نیز «به احتمال زیاد» در این مدرسه حضور داشته و سرنوشت او در حال حاضر مشخص نیست.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین بار دیگر گروه افراطی حماس را به بهره‌برداری از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، و استفاده این گروه از اماکن غیرنظامی به عنوان مراکز فرماندهی خود متهم کرد.

مذاکرات آتش‌بس

حمله مرگبار اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه در حالی روی داد که رهبران آمریکا، قطر و مصر طرحی برای نهایی شدن توافق آتش‌بس و ازسرگیری مذاکرات از روز پنجشنبه ارائه کرده‌اند.

اسرائیل گفته است مذاکره‌کنندگان خود را به این نشست، که قرار است در دوحه یا قاهره برگزار شود، خواهد فرستاد.

با این حال گروه افراطی حماس هنوز به این طرح پاسخ نداده و یک مقام این گروه نیز روز شنبه به رویترز گفت آنها در حال بررسی پاسخ خود هستند.

جنگ غزه با یورش حماس به خاک اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان برجای گذاشت آغاز شد. اسرائیل در واکنش به این یورش، عملیات نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون حدود ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.