وزیر اطلاعات پیشنهادی دولت پزشکیان؛ اسماعیل خطیب کیست؟

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی، در لیست کابینه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس دولت جدید جمهوری اسلامی، قرار گرفت و برای کسب گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد. او در کارنامه خود در حوزه‌های مختلف در نقض حقوق اساسی شهروندان نقش پررنگی داشته است.

نام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، از روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل شرکت در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

کابینه وزرای پیشنهادی پزشکیان روز یک‌شنبه ۲۱ مرداد برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. جلسات بررسی صلاحیت این افراد هفته آینده آغاز می‌شود.

خطیب کیست؟

اسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ است و در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب ایران سابقه فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه پاسداران را دارد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس در جلسه رای اعتماد به او به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت رئیسی در ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ گفت: «وقتی کمونیست‌ها مسجدسلیمان را محل کار خود قرار دادند، جناب خطیب و چند روحانی انقلابی توانستند مستقر شوند و شرایط را تغییر دهند.»

ذوالنوری به سرکوب افراد با گرایش چپ در مسجدسلیمان به دلیل باورهای سیاسی آن‌ها و مخالفتشان با جمهوری اسلامی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ اشاره داشت.

خطیب سال ۱۳۷۰ به ریاست اداره کل اطلاعات قم منصوب شد و ذوالنوری از او به‌عنوان کسی که در دوران مسئولیت خود در اداره اطلاعات قم، در مسائلی چون حصر حسینعلی منتظری و تخریب حسینیه دراویش گنابادی در قم در سال ۱۳۸۴ دست داشت، نام برد.

او که با نام مستعار اسماعیل واعظی مدیرکل اطلاعات قم بود، در قتل فخرالسادات برقعی در ۱۶ اسفند ۱۳۷۴ که به عنوان یکی از قتل‌های سیاسی دهه ۷۰ در جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، نقش داشت.

ذوالنوری در یکی از جلسات مجلس درباره خطیب گفت: «بنده در ریز جریانات بودم؛ ماجرای دراویش گنابادی که فتنه بود، قضیه مسجد محمدیه و سایر قضایا بنده مشرف بر جریانات پشت پرده بودم و من والله قسم می‌دهم که سر سوزنی در عملکرد آقای خطیب کاری که بوی انقلابیگری کم باشد ندیدیم.»

خطیب پس از آن به‌عنوان رییس حفاظت دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در قم منصوب شد و مدتی بعد به قوه قضاییه منتقل شد و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را بر عهده داشت.

او ۱۵ مهر ۱۳۹۲ علیه اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ موضع‌گیری کرد و گفت: «دشمنان نظام بزرگ‌ترین توطئه خود را در سال ۸۸ برای براندازی انقلاب اسلامی به کار بستند ولی با هوشیاری رهبری و حضور همیشه در صحنه مردم این ترفند دنیای استکبار نیز با شکست کامل مواجه شد.

خطیب در سخنرانی‌های دیگر خود نیز بارها از اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ که به «جنبش سبز» معروف شد، به عنوان «فتنه» یاد کرد.

این مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ در جلسه معارفه مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری استان فارس گفت: «دشمن با کمک فضای مجازی، جنگ روانی علیه دین و انقلاب را ترویج، تبلیغ و تشدید کرده است.»

حضور در درس خارج فقه رهبر جمهوری اسلامی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مجتبی تهرانی و ریاست حراست آستان قدس رضوی از دیگر سوابق فعالیت‌های خطیب است.

خطیب و وزارت اطلاعات

خطیب از سوم شهریور ۱۴۰۰ به عنوان وزیر اطلاعات دولت رئیسی مشغول به کار است.

او ۳۱ تیر امسال در گزارشی درباره عملکرد سه ساله دولت سیزدهم فاش کرد که در دولت رئیسی بودجه این وزارتخانه افزایش ۱۰ برابری داشت.

این مقام ارشد اطلاعاتی در توجیه ۱۰ برابر شدن بودجه این وزارتخانه گفت که با این افزایش بودجه با اسرائیل به خوبی مقابله شده است.

خطیب روز سوم مرداد امسال نیز «متلاشی کردن شبکه نفوذ موساد» را نقطه عطف عملکرد وزارت اطلاعات در دولت رئیسی عنوان کرد و گفت: «شبکه، دسترسی و توانمندی‌های شبکه نفوذ موساد که شخصیت‌های علمی ما را ترور می‌کرد یا در مراکز حیاتی خرابکاری می‌کرد، از بین رفت.»

او روز پنجم مرداد هم با بیان اینکه «بعد از حوادث سوریه و فروکش کردن آن طبیعتا ما با یک داعش سرگردان روبرو بودیم که به طرف ما گسیل شدند»، گفت: «با تدبیر دستگاه‌های امنیتی و هم‌افزایی که در مجموعه‌های امنیتی به وجود آمده است، این جریان مهار شدند.»

پنج روز پس از این صحبت‌های خطیب، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد، پس از تحلیف مسعود پزشکیان، میهمان او اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در پایتخت ایران هدف حمله قرار گرفت و همراه یکی از محافظانش کشته شد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز ۱۲ مرداد امسال در پیامی در خصوص کشته شدن هنیه در تهران اعلام کرد: «کشتن اسماعیل هنیه توسط اسرائیلی‌ها و با چراغ سبز آمریکا انجام شد.»

انفجار در کرمان در سالگرد قاسم سلیمانی یکی دیگر از رخدادهایی است که در دوره حضور خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی رخ داد.

روز ۱۳ دی ۱۴۰۲، هم‌زمان با برگزار شدن مراسم چهارمین سالمرگ سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس در عملیات آمریکا، دو انفجار در مسیر «گلزار شهدای کرمان» رخ داد که ۹۱ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

خطیب پس از این انفجارها گفت: «با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات استانداری و اعضای شورای تامین استان کرمان ما شاهد این فاجعه غمبار و این توطئه دشمن بودیم که موجب شرمندگی ما در مقابل رهبری و مردم شد.»

بیشتر بخوانید: انفجارهای کرمان؛ قدرت امنیتی پوشالی و ناکارآمدی نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی

تهدیدهای امنیتی علیه ایران‌اینترنشنال

خطیب در سال‌های گذشته بارها در مقام وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی خبرنگاران شبکه ایران‌اینترنشنال را به اقدام‌های تهاجمی و امنیتی تهدید کرده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی آبان ۱۴۰۱ در شرایطی که شبکه ایران‌اینترنشنال پوشش خبری اعتراضات مردمی به ویژه بعد از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» را انجام می‌داد، از این رسانه به‌عنوان «سازمان تروریستی» نام برد و گفت: «عوامل آن شبکه تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.»

خطیب در شهریور ۱۴۰۲ نیز در یک برنامه تلویزیونی با تکرار تهدید‌های امنیتی علیه شبکه ایران‌اینترنشنال اعلام کرد که حکومت ایران «هرجا و هر زمان تشخیص دهد» علیه این شبکه اقدام خواهد کرد و از اقدام‌های تهاجمی امنیتی دست برنمی‌دارد.

او در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: «حمایت کشورهای مختلف باعث نخواهد شد که ما از اقدامات تهاجمی امنیتی دست برداریم.»

اشاره او به حمایت‌های جهانی از این جهت است که پس از افشای جنبه‌های از تهدید‌های امنیتی علیه ایران اینترنشنال موج حمایت از این شبکه از سوی دولت‌ها و نهادهای رسانه‌ای شکل گرفت.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.