شعار «نه به اعدام» در تجمعات ایرانیان در چند شهر جهان

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در ادامه اعتراض‌ها به افزایش اعدام در ایران، روز شنبه ۲۰ مرداد تجمعاتی با حضور ایرانیان و حامیان حقوق بشر در چند شهر جهان برگزار شد.

بنابر گزارش‌ها، فراخوان این تجمعات از سوی ۲۰ تشکل دانشجویی صادر شد و آنها فهرستی از شهرهای مختلف جهان را که قرار است در روزهای شنبه و یکشنبه تجمعات در آنها برگزار شود منتشر کرده‌اند.

تاکنون تصاویری از این تجمعات در چند شهر اروپایی از جمله در مالمو و استکهلم در سوئد، برلین و هامبورگ در آلمان، و اسلو در نروژ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شرکت‌کنندگان در این تجمعات با محکوم کردن اعدام‌های اخیر در ایران، از جمله اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی کُرد، خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

 

آنها همچنین ضمن حمایت از کارزارهای مختلف «نه به اعدام»، درباره زندانیانی که در خطر اعدام قرار دارند هشدار دادند.

در قسمتی از تجمعی که در شهر برلین، پایتخت آلمان برگزار شد، پیام ویدئویی ماهان مهرابی، خواهر محمود مهرابی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، پخش شد که از ایرانیان می‌خواست صدای زندانیان باشند.

قرار است این تجمعات روز یکشنبه در شهرهای آمریکا و کانادا پی گرفته شود.

اعتراض‌ها علیه اعدام‌های گسترده در ایران رو به افزایش است و تازه‌ترین اعتراض زندانیان سیاسی نیز با یورش ماموران همراه شد.

خانواده نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح، خبر داده‌اند که در جریان یورش ماموران به تجمع اعتراض علیه اعدام در بند زنان زندان اوین، خانم محمدی و چند تن از هم‌بندی‌هایش آسیب دیده‌اند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» از حدود شش ماه پیش در بند زنان زندان اوین ادامه دارد و سه‌شنبه گذشته به اعتراض علیه اعدام رضا رسایی اختصاص داشت.

در همین حال روز جمعه ۱۹ مرداد فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از روند اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

روند اجرای اعدام در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و بنابر برآورد سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، تنها طی یک ماه پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، دست‌کم ۸۷ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.