تماسهای تلفنی شولتز و استارمر با پزشکیان برای جلوگیری از جنگ

سه شنبه, 23ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

تماس تلفنی شولتس با پزشکیان: از تشدید تنش نظامی جلوگیری کنید

۱۴۰۳ مرداد ۲۲, دوشنبه

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در تماس تلفنی با پزشکیان از ایران خواست تا از تشدید تنش‌های نظامی در خاورمیانه جلوگیری کند. شولتس بر ضرورت آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی تاکید کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان
اولاف شولتس در تماس تلفنی با پزشکیان از مقام‌های ایران خواست تا از تشدید چرخه خشونت در منطقه جلوگیری کنند عکس: Michael Kappeler/dpa/picture alliance

به گفته سخنگوی دولت آلمان، اولاف شولتس، صدراعظم این کشور، با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، گفت‌وگویی تلفنی داشته است. شولتس در این تماس بر ضرورت فوری شکستن چرخه خشونت در خاورمیانه تاکید کرده است.

او در این تماس گفت که باید جلوی افزایش تنش‌های نظامی گرفته شود و خاطرنشان کرد که “زمان نهایی کردن توافق بین اسرائیل و حماس برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در نوار غزه فرا رسیده است”.

صدراعظم آلمان تاکید کرد که این توافق “برای پایان دادن به جنگ” باید بلافاصله اجرا شود و این “کمک مهمی به تنش‌زدایی منطقه‌ای خواهد بود”.

از هنگام کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی پیشین حماس در تهران این نگرانی وجود دارد که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش با یک حمله نظامی به اسرائیل پاسخ دهند.

شولتس در تماس تلفنی با پزشکیان گفت: «درگیری‌ها اکنون باید پایان یابد و همه گروگان‌ها باید آزاد شوند». وی در ادامه تاکید کرد که “مردم غزه نیاز فوری، به تحویل بدون محدودیت تجهیزات امدادی دارند”. به همین خاطر نیز دولت آلمان از پیشنهاد دوباره ایالات متحده، قطر و مصر برای ازسرگیری گفت‌وگوها بین اسرائیل و حماس حمایت می‌کند.

روز دوشنبه سه رهبر اروپایی در بیانیه مشترکی از ایران و متحدانش خواستند که “از حملاتی که ممکن است تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را به خطر بیندازد” خودداری کنند.

شولتس، مکرون و استارمر تاکید کردند که جمهوری اسلامی مسئولیت هر گونه حمله علیه اسرائیل که باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و توقف جنگ را به خطر بیاندازد را بر عهده خواهد داشت.

این بیانیه پس از کشته‌شدن ده‌ها نفر در حادثه مرگبار حمله به یک مدرسه در نوار غزه صادر شد. نیروی هوایی اسرائیل صبح روز شنبه۲۰ مرداد (۱۰ اوت) اعلام کرد، یک “مرکز فرماندهی حماس” را در ساختمان مدرسه تابعین، در الدرج شهر غزه هدف قرار داده است.

*******

استارمر در تماس تلفنی با پزشکیان: جنگ به نفع هیچ‌کس نیست


۱۲ ساعت پیش

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا درتماس تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، نگرانی عمیق خود را از وضعیت منطقه ابراز کرد. نخست‌وزیر بریتانیا خطاب به پزشکیان گفت جنگ به نفع هیچ‌کس نیست.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا
کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا عکس: Henry Nicholls/PA Wire/dpa/picture alliance

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران همه طرف‌ها را به کاهش تنش‌ها و جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای دیگر فراخواند.

دفتر استارمر در بیانیه‌ای گفته است که نخست‌وزیر بریتانیا در این گفتگوی تلفنی از ایران خواست تا از حمله به اسرائیل خودداری کند.

استارمر همچنین به پزشکیان گفته است “خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و بررسی دقیق فرا رسیده است”.

رسانه‌های ایران با گذشت چندین ساعت از این مکالمه تلفنی هنوز درباره محتوی آن گزارشی منتشر نکرده‌اند.

رسانه‌های منطقه از جمله “اسکای نیوز” اما نوشته است استارمر و پزشکیان توافق کردند که گفت‌وگوهای سازنده به نفع هر دو کشور است اما نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است که این گفت‌وگوها تنها زمانی ادامه پیدا می‌کند که ایران دست از اقدامات “بی‌ثبات‌کننده” خود بردارد.

مکالمه تلفنی استارمر با پزشکیان ۳۰ دقیقه طول کشیده است.

استارمر روز سه‌شنبه ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت که او در تماس تلفنی با مسعود پزکشیان تاکید کرده است که “جنگ به نفع هیچ‌کس نیست”.

استارمر در ادامه این پیام تأکید کرد وضعیت در خاورمیانه بسیار نگران‌کننده است و او با پزشکیان، درباره لزوم کاهش تنش‌ها از سوی همه طرف‌ها برای جلوگیری از درگیری بیشتر صحبت کرده و گفته است “اکنون زمان آرامش است”.

چند ساعت پیش از مکالمه تلفنی استارمر، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم در تماس تلفنی با پزشکیان از جمهوری اسلامی خواست تا از تشدید تنش‌های نظامی در خاورمیانه جلوگیری کند. 

شولتس در این تماس بر ضرورت فوری شکستن چرخه خشونت در خاورمیانه تاکید کرد.

نگرانی غرب از حمله ایران به اسرائیل

شولتس، استارمر و مکرون رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) در بیانیه مشترکی از ایران و متحدانش خواستند که “از حملاتی که ممکن است تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را به خطر بیندازد” خودداری کنند.

رهبران اروپایی تاکید کردند که جمهوری اسلامی مسئولیت هر گونه حمله علیه اسرائیل را که باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و روند توقف جنگ را به خطر بیاندازد بر عهده خواهد داشت.

تماس تلفنی بلینکن با هاکان فیدان و السودانی

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) در بیانیه‌ای از تماس تلفنی آنتونی بلینکن با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر عراق درباره اهمیت مسئولیت دولت بغداد در محفاظت از مشاوران نظامی ائتلاف بین‌المللی مستقر در این کشور در برابر حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران صحبت کرده است.

بلینکن در تماس با هاکان فیدان همتای ترک خود بر اهمیت حضور گروه حماس در مذاکرات روز پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) برای رسیدن به توافق آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد. ترکیه به دلیل روابط خوبی که با حماس دارد می‌تواند در کشاندن این گروه به پای میز مذاکره آتش‌بس در غزه نقش ایفا کند. حماس از سوی آمریکا و اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

با وجود تمامی این تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها، رسانه‌های غربی از حمله قریب‌الوقوع ایران و حامیانش در منطقه خبر داده‌اند. اسرائیل گفته است که آمادگی کامل در مقابل حملات ایران را دارد. آمریکا نیز تا کنون ناوهای هواپیمابر و زیردریایی هسته‌ای به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است.

دویچه وله 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.