جنبش جمهوریخواهان دموکراتیک و لائیک ایران: به « کارزار سه شنبه‌های نه به اعدام» بپیوندیم!

چهارشنبه, 24ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

به « کارزار سه شنبه‌های نه به اعدام» بپیوندیم!

۱۲ آگوست ۲۰۲۴

با پشتیبانی از ˶کار زار سه شنبه‌های نه به اعدام˶ که توسط زندانیان مبارز و مقاوم علیه اعدام در ایران به راه افتاده است، افکار عمومی جهان را از آن آگاه سازیم.

از بهمن ماه ١۴٠٢، برابر با ٢٢ ژانویه ٢٠٢۴، تعدادی از زندانیان در زندان قزل حصار کرج برای اعتراض به اعدام‌های هم‌بندی‌های خود، در روزهای سه شنبه دست به اعتصاب غذا می‌زنند. آنان نام کارزار خود را ˶کارزار سه شنبه های نه به اعدام˶ گذاشته‌اند. امروزه، برای همبستگی با زندانیان قزل حصار، تعداد زیادی از زندانیان در ١٨ زندان دیگر جمهوری اسلامی به این کارزار اعتراضی پیوسته‌اند.

جان انسان گوهری با ارزش است که بدون هیچ استثنایی باید حفظ شود. حیات آدمی، بنیادی ترین حق یک انسان است و سایر حقوق و آزادی های بشری تابعی از آن می باشند. مجازات اعدام یا قتل عمد دولتی، این حق بنیادی انسان را سلب می‌کند.

جمهوری اسلامی از بدو حیات خود به خاطر ساختار تبعیض آمیز، متناقض و غیر دموکراتیک آن، همواره برای حفظ بقایش، علاوه بر زندان و شکنجه، از مجازات اعدام به عنوان ابزار اصلی سرکوب و ایجاد رعب و وحشت استفاده می کند. حدت و شدت اجرای احکام اعدام متناسب با بحران‌های گوناگون و درجه مبارزات مردم علیه حکومت استبداد دینی است. حکومت اسلامی که در دهه شصت، هنوز تثبیت نشده و با خواست آزادی از سوی اپوزیسیون روبرو بود، به بهانه جنگ با عراق، دست به اعدام‌های گسترده ای زد. اوج این اعدام ها در تابستان ١٣۶٧ است که ظرف چند ماه هزاران زندانی سیاسی اعدام شدند. بعد از اعتراضات گسترده و میلیونی مردم به تقلب گسترده رژیم در انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ و پس از خیزش‌های دی ماه ١٣٩۶ و آبان ١٣٩٨ اجرای مجازات اعدام نیز اوج گرفت و صدها نفر از معترضین به جوخه های اعدام سپرده شدند.

بعد از خیزش انقلابی ˶زن، زندگی، آزادی˶ در شهریور ١۴٠١ که با دستگیری هزاران نفر همراه بود، جمهوری اسلامی با وحشت و نگرانی از سرنگونی حکومت سراسر جنایت خود، موج جدید و گسترده‌ای از اعدام‌ها و سرکوب‌ها را به راه انداخت تا شاید مردم را منکوب کرده و جلوی اعتراضات آنان را بگیرد.

 براساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، در سال گذشته ۸۵۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بالاترین رقم بعد از چین در جهان است و همچنان ادامه دارد. هفته گذشته رضا رسائی از بازداشت شدگان خیزش مهسا امینی اعدام شد و این آخرین جنایت رژیم ضد مردمی نخواهد بود. لیست بزرگی از نام های زنان و مردان مبارزی که در سلول های انفرادی منتظر اجرای حکم اعدام هستند، در میان مخالفان اعدام، با نگرانی تمام، دست به دست می‌شود. مبارزانی که جرمشان تنها اعتراض مسالمت آمیز به شرایط اسفبار و استبداد حاکم بر جامعه است. گویا پاسخ جمهوری اسلامی به بحران کنونی و اختلاف با اسرائیل، شدت بخشیدن به اعدام مبارزان مدنی در درون زندان‌های مخوف است.

جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران از ˶کار زار سه شنبه‌های نه به اعدام˶ پشتیبانی کرده و خواستار لغو فورى احکام اعدام صادره در بیدادگاه‌هاى رژیم، حذف قانون مجازات اعدام و آزادی بى قید و شرط تمامى زندانیان سیاسى و عقیدتى در ایران است.

 

جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران

۲۲ مرداد ١۴٠٣ – ۱۲ آگوست ٢٠٢۴


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.