اعتصاب پرستاران در نورآباد ممسنی؛ کادر درمان معترض به قطع برق در مرند از کار دست کشیدند

چهارشنبه, 24ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اعتصاب پرستاران، مرند

صدای آمریکا

اعتصابات پرستاران که از روزهای گذشته در چند شهر ایران از جمله شیراز جریان دارد، روز چهارشنبه ۲۴ مرداد با پیوستن شماری دیگر از پرستاران در نورآباد ممسنی، کنگان، و یزد ادامه یافت. هم‌زمان، پرستاران یک بیمارستان در مرند در اعتراض به قطع برق و به خطر افتادن جان بیماران اعتصاب کردند.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار»، در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد، پرستاران بیمارستان «ولی‌عصر» نورآباد ممسنی در استان فارس به اعتصابات پرستاران پیوستند.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری، نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» گفت: «کادر درمان بیمارستان کوه‌کمری مرند در دفاع از جان مردم وارد اعتصاب شده است.»

بر اساس این گزارش، «قطعی‌های مکرر برق، نبود برق اضطراری دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی» موجب شده که «جان بیماران» به‌ویژه در بخش «مراقبت ویژه نوزادان» به خطر بیافتد و «اعتراض و اعتصاب کادر درمان این بیمارستان» را در پی داشته است.

آقای یوسفی با اعلام این که بخشی از کارکنان این بیمارستان در «بخش تصویربرداری» پیش از این از کار دست کشیده بودند و «وارد سومین هفته اعتصاب خود» شده‌اند، تأکید کرد: «نبود چارت سازمانی و به‌کارگیری اجباری و پنهانی نیروها به جهت فقدان مجوز بهره‌برداری با زیرساخت‌های ناکافی از جمله دلایل اعتصاب این بخش به شمار می‌آید.»

 

اعتراضات معیشتی در ایران با گسترش اعتصاب پرستاران در بیمارستان‌های شهرهای مختلف رو به افزایش است و در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد، پرستاران دست‌کم در استان مرکزی، یزد، کرمانشاه، و بوشهر دست از کار کشیده بودند.

 

پرستاران اعتصاب‌کننده که در روزهای گذشته نیز در برخی شهرها از کار دست کشیده بودند، در اعتراض به «اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت، و توهین و تهدید» تجمع کرده‌اند و می‌گویند «زمانی که حکم‌شان تغییر نکند و وضعیت حقوق‌شان درست نشود، به شیفت‌ها بر نمی‌گردند.»

وب‌سایت «تجارت‌نیوز» به نقل از یک پرستار در یکی از بیمارستان‌های دولتی شیراز نوشت: «شیفت‌های بلندمدت، فشار کاری زیاد، حقوق‌های بسیار پایین… همه اینها باعث می‌شود بالاخره یک جایی برای گرفتن حق خود دست از کار بکشند.»

اعتصاب پرستاران یزد
اعتصاب پرستاران یزد

در این حال، با گسترش دامنه اعتراضات پرستاران، خبرگزاری حکومتی «ایرنا» به نقل از عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، نوشت که «کل میزان مطالبات ۲۱۰ هزار پرستار حدود ۸ هزار میلیارد تومان است و بخشی از این مطالبات پس از پیگیری‌های انجام شده به‌زودی پرداخت می‌شود.»

از سویی، تجارت‌نیوز روز چهارشنبه با اشاره به ادامه اعتصاب در بیمارستان‌های دولتی شیراز به نقل از یکی از پرستاران نوشت: «از این وعده‌ها بارها به ما داده شده و تا زمانی که اجرایی نشود دیگر نمی‌توانیم باور کنیم. از سوی دیگر مشکلات پرستاران باید ریشه‌ای حل شود. این مافیایی که ۱۷ سال است مانع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شده باید از میان برداشته شود.»

پیش از این، بر اساس برخی گزارش‌ها، در برخی شهرها، مدیران بیمارستان به جای این‌که مقدمات بازگشت پرستاران را فراهم کنند، از پرستاران بیمارستان‌های تهران و ارتش، ماماها و تعدادی از سربازان کمک خواسته‌اند.

تجارت‌نیوز در مورد اعتصاب پرستاران بیمارستان‌های دولتی در شیراز نوشت: «بسیاری از پرستارانی که دست از کار کشیده و برای احقاق حقوق خود اعتصاب کرده‌اند، از روز اول و شروع این اعتراضات، بارها تهدید شده‌اند و به آنها گفته شده است اگر به سر کار خود بازنگردند، یا اخراج می‌شوند یا اینکه ممکن است با مجازات حبس روبه‌رو شوند.»

 

 

اعتصابات پرستاران تاکنون در برخی شهرهای استان‌های فارس، البرز، یزد، بوشهر، مازندران، اصفهان، کرمانشاه، و آذربایجان شرقی جریان داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.