دانشگاه تهران از پذیرش بدون کنکور اعضای حشد شعبی در حوزه‌های مدیریتی خبر داد

پنجشنبه, 25ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، از افزایش پذیرش بدون کنکور اعضای الحشد الشعبی، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق خبر داد و گفت این افراد در این دانشگاه آموزش نظامی نمی‌بینند و در زمینه مدیریت تحصیل می‌کنند.

اواسط تیر سال گذشته گزارش‌هایی رسمی درباره «همکاری و توافق» حشد شعبی با دانشگاه تهران برای تحصیل نیروهایش در این دانشگاه منتشر شد.

همان زمان، حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت حشد شعبی افشا کرد که پیش از این توافق هم دست‌کم ۹۵ نیروی این مجموعه با نظارت ابومهدی المهندس، از رهبران این گروه، برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران اعزام شده بودند.

با گذشت یک سال از این توافق، مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از نارضایتی مسئولان عراقی در مورد «کیفیت ناکافی» و پایین برخی دانشگاه‌های ایران برای تحصیل دانشجویان حشد شعبی در آن‌ها خبر داد.

او گفت برای همین، عراقی‌ها از دانشگاه تهران خواسته‌اند تا در روند آموزش‌ها مشارکت و «این لطمه حیثیتی» را ترمیم کند.

رییس دانشگاه تهران درباره «افزایش دو برابری» پذیرش دانشجویان خارجی و به ویژه عراقی، گفت اعضای حشد شعبی شامل فرزندان نیروهای زنده، کشته شده و مجروح «جبهه مقاومت هستند که دولت عراق بودجه خوبی برای تحصیل آنان در بهترین دانشگاه‌های دنیا» اختصاص داده است.

مقیمی اعضای حشد شعبی را به دلیل تلاش برای «ارتقای آرمان‌های اسلامی»، افرادی شایسته توصیف کرد و گفت: «ما آموزش نظامی که نداریم. در این دانشگاه به آنان آموزش علمی در زمینه‌های رشته مدیریت می‌دهیم تا بعد در مدیریت کشور خود ایفای نقش کنند.»

او یک سال پیش از موضع دیگری درباره پذیرش بدون کنکور نیروهای حشد شعبی صحبت کرده و گفته بود «سخت‌گیری‌ها و استانداردهای علمی» را درباره آنان بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال می‌کنند چون هدف از این تعامل نه کسب درآمد و اعطای مدرک بلکه «ارتقای سطح دانش و توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان» است.

درآمدزایی از دانشجویان حشد شعبی؟

رییس دانشگاه تهران در مصاحبه جدید خود به درآمدزایی این دانشجویان برای کشور به‌عنوان نقطه قوت اشاره کرد و گفت: «از این افراد پول مناسبی می‌گیریم و ارز وارد کشور می‌کنیم. دانشجویان عراقی هر ترم هزار و ۲۰۰ یورو در مقطع کارشناسی شهریه می‌دهند، در حالی‌ که شهریه دانشجوی ایرانی (نوبت دوم) حدود هشت تا ۹ میلیون تومان است.»

مقیمی که سال گذشته اعتراض‌های انجام گرفته نسبت به این پذیرش را «عصبانیت وطن‌فروشان» توصیف کرده بود، اکنون این اعتراضات را با این منطق زیر سوال برد که «قبلا هم روند آموزش افراد، مدیران و مسئولان منطقه» وجود داشته است.

او افزود: «نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. چرا آن زمان کسی نسبت به تحصیل بارزانی در دانشگاه تهران انتقاد نداشت؟»

اواخر تیر سال گذشته جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای، حضور نیروهای حشد شعبی و امثال آنان را در دانشگاه‌های ایران، «لشکرکشی به دانشگاه» خواندند و گفتند در برابر پذیرش آنان مقاومت خواهند کرد.

آن‌ها تاکید کردند پیش‌تر نیز دانشگاه با «حذف، تعلیق و سرکوب» از دانشجو خالی و به محل حضور «به‌اصطلاح استادان وابسته و شبه‌نظامیان بسیج» تبدیل شده بود و حالا نیروهای عاریتی گروه‌های ‌نظامی عراقی قرار است «جایگزین دانشجو» شوند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.