طرح اتهام استفاده از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان «سپر انسانی» در ارتش اسرائیل

پنجشنبه, 25ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

سربازان اسرائیل در نوار غزه

سربازان اسرائیل در نوار غزه

یک سازمان غیردولتی به همراه روزنامه هاآرتص در اسرائیل گزارش کرده‌‌اند که سربازان اسرائیلی از غیرنظامیان فلسطینی «به عنوان سپر انسانی» برای ورود به تونل‌ها و ساختمان‌های مشکوک به کارگذاری بمب استفاده می‌کنند.

ناداو ویمن، مدیر اجرایی سازمان «سکوت را بشکنیم»، در این زمینه گفت این رویکرد به حدی در میان یگان‌های مختلف ارتش در جنگ غزه استفاده شده که می‌توان آن را «پروتُکل» تلقی کرد.

به نوشته گاردین، شواهد گردآوری شده سازمان «سکوت را بشکنیم» از سربازانی که در جنگ غزه در ده ماه اخیر شرکت داشته‌اند، در خصوص استفاده از غیرنظامیان برای ورود و پاکسازی تونل‌ها و ساختمان‌های تله‌گذاری شده، منطبق با تحقیقاتی است که روزنامه هاآرتص در این زمینه انجام داده است.

به نوشته هاآرتص، فرماندهان به سربازان گفته‌اند که «زندگی ما مهم‌تر از زندگی آنهاست».

این اتهام در حالی در رسانه‌های اسرائیلی مطرح شده که اسرائیل خود همواره گروه افراطی حماس را به استفاده از مردم غزه به عنوان سپر انسانی برای پنهان کردن نیروها و پایگاه‌های خود متهم کرده است.

حماس که توسط آمریکا و اروپا هم گروه تروریستی تلقی می‌شود این اتهام را رد می‌کند.

گزارش این دو منبع حاکی است به مردان جوان فلسطینی اونیفورم ارتش اسرائیل را می‌پوشانند و سپس آن‌ها را وارد دهانه تونل‌ها یا خانه‌هایی که پیشاپیش آسیب دیده و ظن کارگذاری بمب در آن می‌رود، می‌کنند تا اطمینان یابند که بمبی در کار نیست. دوربین متصل به اونیفورم فرد «مأمور» به سربازان وضعیت تونل را نشان می‌دهد.

به نوشته هاآرتص، فلسطینیانی که در این «مأموریت» شرکت کرده‌اند، بعدا آزاد شده و به خانواده خود پیوسته‌اند.

ارتش اسرائیل در واکنش به تحقیق جدید روزنامه هاآرتص در ارتباط با جنگ کنونی غزه اعلام کرده استفاده از سپر انسانی ممنوع است و دستورات در این زمینه برای نظامیان در میدان جنگ «روشن شده است».

ارتش تأکید کرد که اتهامات عنوان شده در گزارش هاآرتص را بررسی خواهد کرد.

به گفته ناداو ویمن، بسیاری از سربازانی که شریک این نوع عملیات بوده‌اند، از عدم انطباق این عملکرد با قوانین اسرائیل و بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند.

شبکه الجزیره در بهار امسال ابتدا گزارشی در این زمینه منتشر کرده بود.

دیوان عالی اسرائیل ۱۹ سال پیش در حکمی استفاده از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی در عملیاتی را که در آن زمان در کرانه باختری انجام شده بود، ممنوع کرد.

پیش از حکم دیوان عالی عدالت اسرائیل، ارتش در عملیاتی که علیه باندهای مسلح فلسطینی در کرانه باختری انجام می‌داد، یک فلسطینی از همسایگان خانه‌‌ای را که می‌بایست تفتیش می‌شد، ابتدا نزد فرد تحت تعقیب می‌فرستاد. نهادهای حقوق بشری اسرائیلی به دیوان عالی شکایت کرده بودند.

«سکوت را بشکنیم» گروهی است که از سوی کهنه‌سربازان اسرائیلی برای مستند کردن سوء استفاده‌های نظامی سال‌ها پیش از شروع جنگ کنونی غزه برپا شده است.

هاآرتص نیز که در این تحقیق شرکت کرده، روزنامه جناح چپ و منتقد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دولت اوست.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.