ادامه مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ برخی منابع از پیشرفت رایزنی‌ها خبر می‌دهند

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

وای‌نت می‌گوید نخست‌وزیر قطر از تهران خواسته در حمله به اسرائیل تجدیدنظر کند

تظاهرات بستگان و حامیان گروگان‌های اسرائیلی(آسوشیتدپرس) و بازماندگان جنگ غزه در میان آوار(رویترز)

دور جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در اختیار حماس که از روز پنجشنبه آغاز شد، در روز جمعه نیز ادامه می‌یابد. این مذاکرات با حضور هیات‌هایی از اسرائیل، مصر، آمریکا و قطر انجام می‌شود.

مذاکرات به میزبانی قطر، یکی از کشورهای میانجی بین اسرائیل و حماس انجام می‌شود و برخی منابع از پیشرفت در دور جدید رایزنی‌ها خبر داده‌اند.

 

رویترز به نقل از یک منبع مطلع در دوحه روند مذاکرات جاری را «سازنده» توصیف کرده است. اکسیوس نیز به نقل از مقامات آمریکایی از برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات خبر داده است. برخی مقامات آمریکایی هم به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری را کلید کاهش تنش‌ها در منطقه عنوان کرده‌اند.

این درحالی است که حماس در مذاکرات روز پنجشنبه شرکت نکرده بود. اما یک مقام آمریکایی گفت که میانجی‌ها پس از نشست؛ با تیم حماس در دوحه رایزنی می‌کنند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا هم نسبت به از میان برداشته شدن موانع و به نتیجه رسیدن مذاکرات ابراز امیدواری کرده است.

وای‌نت اسرائیل نیز پاسخ مثبت تیم مذاکره‌کننده اسرائیل به باقی‌ماندن در دوحه باوجود ریسک‌های امنیتی را نشانه‌ای مثبت توصیف کرده است. رئیس موساد و رئیس سرویس امنیت داخلی اسرائیل از جمله مقامات اسرائیلی حاضر در مذاکرات دوحه به‌شمار می‌روند.

بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای و برت مک‌گرک، نماینده دولت بایدن در امور خاورمیانه نیز از جانب آمریکا در این مذاکرات حضور دارند. نخست‌وزیر قطر و وزیر اطلاعات مصر هم در مذاکرات شرکت کرده‌اند.

براساس گزارش وای‌نت، نخست‌وزیر قطر در گفت‌و‌گو با مقامات جمهوری اسلامی از آنها خواسته است که باتوجه به رو به پیشرفت بودن مذاکرات در حمله به اسرائیل تجدید نظر کنند.

به گزارش رویترز، مذاکرات جاری روی توقف جنگ در غزه و آزادی ۱۱۵ گروگان باقی‌مانده در اختیار حماس متمرکز است. این درحالی است که جمهوری اسلامی وعده داده انتقام ترور اسماعیل هنیه در تهران را می‌گیرد. البته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اخیرا گفت که در برخی موارد عقب‌نشینی تاکتیکی اشکالی ندارد. رویترز پیش‌تر به نقل از مقامات مطلع ایرانی که نام آنها را اعلام نکرد، گزارش داده بود که آتش‌بس در غزه می‌تواند مانع حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شود. برخی منابع خبری نیز می‌گویند که حماس در تلاش است از سایه تهدید حمله جمهوری اسلامی برای امتیازگیری در مذاکرات جاری استفاده کند.

ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.