توماج صالحی به عنوان یکی از برندگان جایزه سالانه مرکز «واتسلاو هاول» معرفی شد

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

مرکز «واتسلاو هاول» در نیویورک روز جمعه ۲۶ مرداد جایزه سالانه خود با عنوان «برهم زدن آرامش» را به صورت مشترک به توماج صالحی، رپ‌خوان معترض زندانی در ایران، و آرونداتی روی، نویسنده اهل هند، اهدا کرد.

این جایزه به منظور قدردانی از نویسندگان شجاع در معرض خطری اهدا می‌شود که به‌ دلیل عقاید و دیدگاه‌های خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

این مرکز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام اسامی برندگان امسال، از دستاوردهای ارزنده توماج صالحی و آرونداتی روی در این عرصه تجلیل کرد.

 

سالیل تریپاتی، از اعضای هیئت داوران، گفت: «جهان در وضعیتی است که حکومت‌ها همچنان به سرکوب صداهای ناسازگار ادامه می‌دهند. اما این صداها خاموش نمی‌شوند. این نویسندگان و هنرمندان دارای همان صداقت، شجاعت، و اراده‌ای هستند که واتسلاو هاول نشان داده است.»

این عضو هیئت داوران در ادامه افزود: «توماج صالحی در ایران از کلمات و آهنگ‌ها با انرژی و ذوق استفاده می‌کند تا استبداد دینی در ایران را که حقوق زنان را سرکوب می‌کند به چالش بکشد. او به اعدام محکوم شد، البته دادگاه عالی این حکم را لغو کرد ولی توماج همچنان زندانی است.»

سالیل تریپاتی در بخش دیگری از این بیانیه ضمن اشاره به اقدامات آرونداتی روی در هند برای حمایت از حاشیه‌نشینان، محرومان، و فقرا، گفت که او برای عدالت، برابری، آسایش، رفاه، و صلح، تلاش می‌کند و شایسته تقدیر است.

نامزدهای این جایزه سالانه از طرف سازمان‌های بین‌المللی شناخته شده در زمینه ادبیات و حقوق بشر معرفی می‌شوند.

کمیته جایزه مرکز واتسلاو هاول فهرست کوتاهی از نامزدهای منتخب را برای هیئت داوران ارسال می‌کند و فرد برنده انتخاب می‌شود.

بیل شیپسی، رئیس کمیته جایزه، ضمن قدردانی از اعضای هیئت داوران گفت که توماج صالحی و آرونداتی روی نمونه‌های «فوق‌العاده‌ای» از روح واتسلاو هاول هستند و او آنها را با افتخار در میان اعضای جامعه مدافع حقوق بشر و آزادی بیان قرار می‌داد.

واتسلاو هاول، رئیس‌جمهوری اسبق جمهوری چک، شاعر، نمایشنامه‌نویس مخالف حکومت، سیاستمدار، و رئیس سابق بنیاد حقوق بشر بود.


منبع: سایت مرکز واتسلاو هاول


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.