سه وزیر کانادایی رفتار طالبان با زنان و دختران در سه سال گذشته را وحشتناک توصیف کردند

جمعه, 26ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ار.اف.ای

سه وزیر دولت کانادا روز پنجشنبه ۲۵ مرداد/اسد در بیانیه مشترکی به مناسبت سه سالگی سقوط کابل به دست طالبان، رفتار این گروه با زنان و دختران را وحشتناک توصیف کردند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، احمد حسین، وزیر توسعه بین‌المللی و مارک میلر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا در بیانیه‌ای که در سالروز سه سالگی به دست گرفتن کنترل کابل، پایتخت افغانستان به دست طالبان منتشر شد، تاکید کردند که در ۳ سال تسلط طالبان بر افغانستان «دو دهه دستاوردهای دموکراسی، حقوق بشر و آموزش» در این کشور از بین رفته است.

سه وزیر کانادایی در بیانیه خود تصریح کردند که رفتار طالبان با زنان و دختران افغانستانی چیزی کمتر از وحشتناک نیست. آن‌ها با اشاره به «نقض فاحش حقوق بشر زنان و دختران» که «منجر به محدودیت در آزادی رفت و آمد و پوشش و همچنین دسترسی آنان به آموزش، خدمات بهداشتی و عدالت» شده است، تاکید کردند که با «زندانی» شدن زنان و دختران در خانه‌ها، آن‌ها «امید چندانی به آینده‌ای روشن‌تر ندارند».

در بیانیه سه وزیر دولت کانادا همچنین آمده است که در افغانستان تحت سلطه طالبان «اقلیت‌های قومی و مذهبی و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر همچنان با خشونت و حاشیه‌نشینی مواجه هستند».

این بیانیه با اشاره به دستگیری‌های خودسرانه و وحشیانه در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز، تاکید کرد که این کشور بار دیگر به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و افزود که این موضوع پیامدهای وحشتناکی برای افغانستان، ثبات منطقه‌ای و امنیت بین‌المللی دارد.

سه مقام کانادایی همچنین با اشاره به اختصاص کمک‌های بشردوستانه کشورشان به مردم افغانستان و حمایت از مدافعان حقوق بشر، تاکید کردند که کانادا یک طرف فعال در «روند دوحه» با حمایت سازمان ملل متحد است.

منظور آن‌ها از روند دوحه گفتگوهایی درباره افغانستان و آینده سیاسی آن است که با حضور طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در قطر برگزار شده است. در سومین دور این گفتگوها که در دهم و یازدهم تیرماه/سرطان در دوحه برگزار شد، برای اولین بار نمایندگان طالبان به شرط عدم حضور نمایندگان جامعه مدنی و زنان در آن شرکت کردند.

این سه مقام ارشد کانادایی در پایان بیانیه خود آورده‌اند: «ما در کنار مردم افغانستان در مبارزه برای یک افغانستان باثبات، امن و صلح‌آمیز هستیم که در آن هیچ‌کس در ترس و ظلم زندگی نمی‌کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.