همزمان با مذاکرات آتش بس؛ «۱۹ نفر» در سراسر غزه در حملات اسرائیل کشته شدند

یکشنبه, 28ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

در حالی که وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، روز یکشنبه ۲۸ مرداد به منطقه رفت تا پس از ماه‌ها مذاکرات بحث‌برانگیز، توافق آتش‌بس را نهایی کند؛ طی حملات شنبه شب اسرائیل در سراسر غزه، ۱۹ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آخرین حمله اسرائیل شامل حمله‌ای در اوایل روز یکشنبه به خانه‌ای در شهر مرکزی «دیر البلح» بود که به گفته بیمارستان «شهدای الاقصی» منجر به کشته شدن یک زن و شش فرزندش شد. یک گزارشگر آسوشیتدپرس در بیمارستان اجساد را شمارش کرد.

یک حمله در شهر شمالی «جبالیا» دو آپارتمان در یک ساختمان مسکونی را هدف قرار داد و به ادعای وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، دو مرد، یک زن و دخترش را کشت.

حمله دیگری در مرکز غزه، به ادعای «بیمارستان عوده» چهار نفر را به قتل رساند.

همچنین اواخر روز شنبه، حمله‌ای در نزدیکی شهر جنوبی خان یونس، به ادعای «بیمارستان ناصر» چهار نفر از اعضای یک خانواده را به قتل رساند.

اسرائیل می‌گوید که فقط شبه‌نظامیان را هدف قرار می‌دهد و مرگ غیرنظامیان را به حماس نسبت می‌دهد زیرا این گروه شبه‌نظامی جنگجویان، سلاح‌ها، تونل‌ها و موشک‌ها را در مناطق مسکونی پنهان می‌کند. با این‌حال آسوشیتدپرس می‌نویسد «بمباران چند ماهه اسرائیل خانواده‌های گسترده‌ای را نابود کرده و هزاران کودک را یتیم کرده است.»

به نظر می‌رسد ایالات متحده و میانجی‌گران دیگر، مصر و قطر، پس از دو روز گفت‌وگو در دوحه، به توافق نزدیک می‌شوند، با این‌حال مقامات آمریکایی و اسرائیلی ابراز «خوش‌بینی محتاطانه» کرده‌اند. اما حماس به مقاومت در برابر آنچه که آن را «خواسته‌های جدید اسرائیل» می‌نامد، اشاره کرده و مذاکرات طولانی‌مدت بارها به بن‌بست رسیده است.

پیشنهاد در حال تکامل؛ شامل یک فرآیند سه‌مرحله‌ای است که طی آن حماس تمام گروگان‌های ربوده شده در جریان حمله ۷ اکتبر را که باعث خونین‌ترین جنگ بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شد، آزاد خواهد کرد. در ازای آن، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج کرده و زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی، روز جمعه ۲۶ مرداد، گفت که میانجی‌گران در حال آغاز آمادگی‌ها برای اجرای آخرین پیشنهاد آتش‌بس هستند و دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، ابراز «خوش‌بینی محتاطانه» کرده که ممکن است به توافق دست یابند.

یک هیات اسرائیلی قرار است روز یکشنبه برای مذاکرات بیشتر به قاهره سفر کند و انتظار می‌رود که بلینکن روز دوشنبه با نتانیاهو دیدار کند.

حماس نسبت به نزدیکی به توافق «ابراز تردید» کرده و گفته است که «آخرین پیشنهاد به طور قابل توجهی با نسخه قبلی که به صورت اصولی پذیرفته بودند، تفاوت دارد.»

حماس درخواست‌های اسرائیل برای حضور نظامی مداوم در طول مرز غزه-مصر و خطی که غزه را به دو قسمت تقسیم می‌کند و اسرائیلی‌ها در آنجا فلسطینی‌هایی که به خانه‌هایشان باز می‌گردند را بازرسی می‌کنند «رد کرده است.» اسرائیل می‌گوید که «هر دو [مورد] برای جلوگیری از تجدید تسلیحات و بازگشت شبه‌نظامیان به شمال ضروری هستند.»

اسرائیل در مورد عقب‌نشینی از کریدور مرزی «انعطاف» نشان داد و جلسه‌ای بین مقامات نظامی مصر و اسرائیل برای هفته آینده برنامه‌ریزی شد تا در مورد «سازوکار عقب‌نشینی» توافق کنند. این موضوع را دو مقام مصری به شرط ناشناس ماندن گفته‌اند؛ زیرا مجاز به بحث در مورد مذاکرات خصوصی نبودند.

میانجی‌گران امیدوارند که به جنگی پایان دهند که به گفته مقامات بهداشتی حماس در غزه «بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را به کشتن داده، اکثریت ۲/۳ میلیون ساکن این منطقه را آواره کرده و فاجعه‌ای انسانی» را رقم زده است. کارشناسان در مورد قحطی و شیوع بیماری‌هایی مانند فلج اطفال هشدار داده‌اند.

جنگ اسرائیل با گروه حماس از ۷ اکتبر سال گذشته آغاز شد. زمانی که این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی، با حمله تروریستی به مناطق مرزی اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی را به کام مرگ کشید و حدود ۲۵۰ نفر را هم به عنوان گروگان به غزه برد.

تنش‌ها در خاورمیانه در روزهای اخیر شدت گرفته و گمانه‌زنی در مورد حمله مستقیم جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش به اسرائیل و گسترش بیش‌از پیش جنگ در منطقه به سرخط خبرهای رسانه‌ها تبدیل شده است.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد گروه حماس که از سوی بسیاری از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، جمهوری اسلامی وعده داد که اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد. جمهوری اسلامی و شماری از کشورهای منطقه، اسرائیل را مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه دانسته‌اند اما این کشور مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.