گسترش اعتراضات و اعتصاب پرستاران در حدود ۵۰ بیمارستان در ایران

دوشنبه, 29ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اعتراضات پرستاران و کادر درمان روز دوشنبه ۲۹ مرداد در شهرهای مختلف کشور ادامه یافت. پرستاران از جمله در شهرهای اراک، اهواز و اصفهان دست از کار کشیدند و دامنه اعتصاب سراسری آنان گسترده‌تر شد. ‏به گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، حدود ۵۰ بیمارستان درگیر اعتصاب هستند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند پرستاران مرکز آموزشی-درمانی کاشانی اصفهان در روز دوشنبه به اعتراضات سراسری پرستاران پیوستند.

آن‌ها در تجمع خود شعارهایی چون «پرستار داد بزن/ حقت رو فریاد بزن» سر دادند.

هم‌زمان گروهی از پرستاران در اهواز در اعتراض به مشکلات معیشتی جلوی استانداری خوزستان تجمع کردند.

این گروه از معترضان صنفی جامعه پرستاری شعارهایی چون «هیچ ثمری ندیدیم/ فقط شعار شنیدیم» و «با کرونا جنگیدیم/ حمایتی ندیدیم» سردادند.

پس از اعتراض و اعتصاب پرستاران بیمارستان‌‌های «قائم، امام رضا، اکبر، ولایت، هاشمی‌‌نژاد و طالقانی» در مشهد، پرستاران و کادر درمان بیمارستان چشم «خاتم‌الانبیا» در این شهر نیز روز دوشنبه به اعتراضات سراسری پرستاران پیوستند.

آن‌ها با تجمع در این مرکز درمانی شعارهایی چون «وعده‌ وعید کافیه/ سفره ما خالیه» سر دادند.

ویدیوهای منتشر شده حاکی است در ادامه اعتصاب و اعتراض پرستاران سراسر کشور، کادر درمان بیمارستان «امام رضا» در مشهد نیز روز دوشنبه ۲۹ مرداد، دست به تجمع زدند.

در حالی که معترضان شعار «وعده وعید کافیه/ سفره ما خالیه» سر داده بودند، فرماندار مشهد در واکنش به این اعتراضات، در جمع پرستاران حاضر شد.

پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌های ولایت و هاشمی‌نژاد در مشهد هم روز دوشنبه تجمع کردند و شعارهایی چون «از شیراز تا مشهد/ اعتصاب اعتصاب» سر دادند.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، بخش بستری بیمارستان «امیرالمومنین» اراک روز دوشنبه در پی اعتصاب پرستاران در اعتراض به وضع معیشتی، بسته شد.

درآمد پرستاران در تاکسی اینترنتی دو برابر پرستاری است

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، روز ۲۹ مرداد در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین اعتراض و اعتصاب فعلی پرستارها را «بی‌سابقه» خواند و گفت در این اعتراضات که از استان البرز و شهر کرج آغاز شد و در حال حاضر حدود ۵۰ بیمارستان درگیر آن هستند، برای اولین بار پرستاران با دست از کار کشیدن، صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند.

شریفی مقدم با بیان اینکه در تمام بیمارستان‌های دولتی اعتراض وجود دارد، گفت: «آن‌قدر اعتراضات زیاد است که حسابش از دست همه در رفته است.»

او از بیمارستان‌های دولتی جهرم، شیراز، فسا، لامرد و سایر شهر‌های استان فارس و بیمارستان‌های استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و برخی استان‌های دیگر به عنوان شهرها و استان‌های درگیر اعتراض نام برد.

این فعال صنفی با بیان اینکه مهاجرت یکی از گزینه‌های پرستاران است، از تغییر شغل به عنوان گزینه پیش روی بعدی آن‌ها نام برد و گفت: «خیلی از پرستاران به شغل آزاد می‌روند و می‌گویند راحت شدم از پرستاری. بدترین کاری که پرستاران انجام می‌دهند رانندگی در اسنپ است که دو برابر پرستاری، درآمد دارند.»

گروه‌های پرستاری و کادر درمان در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد نیز برای رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان در شهرهای مختلفی از جمله اراک، جهرم، قزوین، مشهد و یاسوج، تجمع و اعتصاب کردند.

«نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «یه اختلاس کم بشه حق ما داده می‌شه»، «تنهاترین دسته‌ایم/ از وعده‌ها خسته‌ایم»، «فکر نکنید یه روزه/ وعده ما هر روزه»، «حقمون رو نگیریم شیفتامونو نمی‌ریم»، «وعده زیاد شنیدیم/ جوابی هم ندیدیم» «ما که نماد صبریم/ صبرمون سر رسیده»، «پرستار داد بزن/ حقت رو فریاد بزن»، «نه به اضافه کاری اجباری»، «وعده وعید کافیه/ سفره ما خالیه»، «تعرفه ما کجاست/ توی جیب شماهاست» و «با کرونا جنگیدیم/ حمایتی ندیدیم» از جمله شعارهایی بودند که پرستاران در روزهای گذشته سر دادند.

اصلاح مبلغ اضافه‌کاری، تعرفه‌های واقعی و شامل شدن فوریت‌ها، استخدام حداکثری و بدون سهمیه، اصلاح ضرایب خاص، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی و لغو اضافه‌کاری اجباری عطف به قانون، از مهم‌ترین مطالبات پرستاران معترض در روز یک‌شنبه بود.

از روز ۱۵ مرداد و به دنبال درگذشت پروانه ماندنی، پرستار ۳۲ ساله بیمارستان «امام حسین» سپیدان استان فارس که روز ۱۲ مرداد بعد از همراهی سه بیمار برای اعزام از این بیمارستان به یکی از بیمارستان‌های شیراز، به دلیل فشار کار زیاد (در پزشکی به آن «سندروم کاروشی» می‌گویند) جان خود را از دست داد، اعتصابات گسترده پرستاران در شهرهای مختلف آغاز شد.

با ادامه این اعتصابات گسترده، تشکل دانشجویان پیشرو از تمام جامعه، به‌ویژه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی خواست به این حرکت اعتراضی بپیوندند و از پرستاران حمایت کنند.

اعتراضات نظام پرستاری و به طور کلی کادر درمان در جمهوری اسلامی محدود به اعتصابات اخیر نبوده است.

تیر ماه امسال نیز پرستاران دست به اعتراض زدند.

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، در همین ماه اعلام کرد ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران مهاجرت می‌کنند.

فشار کار، دستمزد نامتناسب و حقوق معوق از یک سو و حملات مکرر به پرستاران در بیمارستان‌های کشور از سوی دیگر، نارضایتی این گروه از کادر درمان را تشدید کرده است.

حملات به پرستاران باعث شده خانه پرستار به دنبال مجهز کردن این گروه صنفی به لوازم حمایتی باشد.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.