اعتراض معیشتی بازنشستگان مخابرات در ۱۱ استان ایران با شعار علیه فساد: دولت پرادعا، حاصل وعده‌هات کو

دوشنبه, 29ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

اعتراضات معیشتی بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز دوشنبه ۲۹ مرداد دست‌کم در ۱۱ استان جریان داشت و معترضان علاوه بر تأکید بر مطالبات صنفی، علیه سوءمدیریت و فساد شعار دادند.

بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در منابع خبری صنفی در روز دوشنبه ۲۹ مرداد، اعتراضات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات که هر هفته دوشنبه‌ها ادامه دارد، امروز دست‌کم در استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، هرمزگان، لرستان، زنجان، اصفهان، کردستان، و کرمانشاه برگزار شد.

در این اعتراضات هم‌زمان که به صورت هفتگی در روزهای دوشنبه در مناطق مختلف ایران تکرار می‌شود، معترضان در شعارهایی علیه «بنیاد تعاون» و ستاد موسوم به «ستاد اجرایی فرمان امام»، این دو نهاد را به «برداشت غیرقانونی از صندوق بازنشستگی» متهم کردند.

اعتراض بازنشستگان
اعتراض بازنشستگان

بر اساس یک گزارش ویدئویی رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا، ده‌ها معترض بازنشسته در ساری، مرکز استان مازندران شعار دادند: «تا حق خود نگیریم، دوشنبه‌ها می‌آییم.»

 

 

معترضان بازنشسته در رشت، مرکز استان گیلان نیز شعار دادند: «سهامدار عمده، حق ما رو خورده.»

 

بازنشستگان معترض در تبریز نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی که خواسته‌های صنفی بر آنها نقش بسته بود، شعار دادند: «شرکت شده صدپاره، بخور بخور تو کاره.»

 

 

کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» گزارش داده که تجمع معیشتی بازنشستگان مخابرات در تهران با وجود «حضور گسترده نیروی انتظامی» در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برقرار بود.

 

 

بازنشستگان مخابرات در استان کردستان نیز در تجمع اعتراضی خود بر شعار «دولت پرادعا، حاصل وعده‌هات کو» تأکید کردند.

 

 

بازنشستگان مخابرات در استان اصفهان هم شعار دادند: «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم.»

 

 

همچنین بازنشستگان مخابرات در کرمانشاه نیز بار دیگر تجمع کردند و در مقابل سیاست‌های مقامات جمهوری اسلامی در قبال این شرکت شعار دادند.

 

 

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر در جریان است. به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات این بازنشستگان است.

هم‌زمان با برگزاری تجمعات هفتگی بازنشستگان مخابرات که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها نیز در برخی استان‌های ایران به اعتصاب خود ادامه دادند.

در این حال، اعتراضات معیشتی دیگری نیز در مناطق مختلف ایران جریان داشت؛ از جمله، گروهی از شهروندان در استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به «واگذاری مدیریت دنا» تجمع کردند و شعار دادند: «می‌جنگیم، می‌میریم، دنا رو پس می‌گیریم.»

 

گروهی از مالکان اراضی «خاوران ۲» نیز در مقابل ساختمان شهرداری تبریز تجمع کردند.

 

منابع صنفی گزارش دیگری نیز از تجمع کارکنان معترض شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در روز دوشنبه ۲۹ مرداد منتشر کرده‌اند.

اعتراض کارکنان مجتمع گازی پارس جنوبی
اعتراض کارکنان مجتمع گازی پارس جنوبی

گسترش اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، مال‌باختگان، و پرستاران و کارکنان بخش درمان نشانگر افزایش مشکلات معیشتی در ایران و بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی است.

جمشید اسدی، اقتصاددان، پیشتر در زمینه رشد شاخص فلاکت در ایران در گفت‌وگو با صدای آمریکا پیش‌بینی کرده بود که وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی از آن چه که هست، بدتر نیز خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.