بحران آب در ایران؛ یک مقام دولتی: آب ۷۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان با تانکر تأمین می‌شود

دوشنبه, 29ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به قطع مکرر آب لوله‌کشی در این استان در روزهای گذشته گفت که حدود ۷۰۰ روستا به شبکه آبرسانی متصل نیستند و آب این نواحی از طریق تانکر تأمین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رکنا در روز دوشنبه ۲۹ مرداد، رضا نوذری، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اذعان به «قطعی‌های مکرر آب شهری» در زاهدان در اواسط مرداد، گفت که با افزایش دمای هوا، میزان مصرف آب دوبرابر شده بود.
انستیتو منابع جهانی در گزارشی در فروردین ماه سال جاری، ایران را از جمله ۲۵ کشوری معرفی کرد که با شدیدترین وضعیت کم‌آبی و تنش آبی مواجه است و آن را از عواقب «چندین دهه مدیریت ضعیف آب و استفاده ناپایدار از آب برای کشاورزی» توصیف کرده است.
تداوم بحران آب در ایران در حالی است که در ماه‌های اخیر بارش شدید باران در مناطقی از کشور موجب جاری شدن سیلاب و وارد کردن خسارات گسترده شد و جان دهها تن از شهروندان را گرفت.
ناترازی انرژی در ایران و قطع مکرر و طولانی‌مدت آب و برق در مناطق مختلف کشور در هفته‌های گذشته بارها گزارش شده و اعتراضات شهروندان را نیز در پی داشته است.
نوذری با بیان این که «وضعیت آبرسانی» در سیستان و بلوچستان «برای چند روز با اختلالاتی مواجه» بود، درباره «مصرف بیش از تولید» آب در این استان ابراز نگرانی کرد و گفت که از میان پنج هزار روستا در سیستان و بلوچستان «نزدیک به ۷۰۰ روستا به شبکه آبرسانی متصل نیستند» و «با تانکر» به آنها آبرسانی می‌شود.
به گفته این مقام دولتی، «در بخش‌های جنوبی زاهدان» و «در بخش سیستان شبکه آبرسانی وجود ندارد»، اما «در بخش‌های بلوچستان صد درصد روستاها به شبکه آبرسانی متصل هستند»، هرچند «باید برخی نقاط از این شبکه اصلاح شود.»


علاوه بر بحران کمبود آب، استان سیستان و بلوچستان از جمله هشت استان ایران است که در معرض خطر «ناامنی غذایی» قرار دارند.
چنان که محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیش از این گفته، «استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و خراسان جنوبی» در خطر «ناامنی غذایی» قرار گرفته‌اند و نیاز به «توجه بیشتری» از لحاظ تغذیه دارند.

 

بهزاد احمدی‌نیا، روزنامه‌نگار حوزه انرژی، پیش از این به صدای آمریکا گفته که وضعیت انرژی در ایران به «ورشکستگی» و «اَبَربحران» رسیده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.