سخنگوی سپاه: شاید زمان انتظار برای پاسخ به ترور هنیه طولانی‌تر شود

سه شنبه, 30ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

حدود سه هفته بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در ایران، علی‌محمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران می‌گوید که ممکن است انتظار برای پاسخ ایران به این اقدام طولانی‌تر شود.

جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول کشته شدن آقای هنیه می‌داند که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود و دهم مرداد در اقامتگاه خود کشته شد. این در حالی است که حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد ایران طی سه هفته گذشته به شکل مداوم از «انتقام» و «خون‌خواهی» مرگ اسماعیل هنیه سخن گفته‌اند و وعده پاسخ به اسرائیل داده‌اند. مقام‌های اسرائیلی درباره این ترور سکوت کرده‌اند.

سخنگوی سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد همچنین گفت که «ممکن است پاسخ ایران تکرار عملیات‌های گذشته نباشد».

ایران اواخر فروردین در پاسخ به حمله منسوب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق که باعث کشته شدن چند فرمانده نیروی قدس سپاه شد، صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که اغلب آنها پیش از رسیدن به خاک اسرائیل توسط این کشور و متحدانش رهگیری و سرنگون شدند.

سخنگوی سپاه پاسداران همچنین با متهم کردن آمریکا به «بازی سیاسی» در مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه گفت که ایران از «اقدامات صادقانه» برای آتش‌بس استقبال می‌کند.

 

از سوی دیکر علی فدوی، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه گفت «خون‌خواهی» هنیه به قوت خود باقی است و این اتفاق خواهد افتاد.

او در عین حال افزود: «زمان و چگونگی مجازات و خون‌خواهی شهید هنیه را ما مشخص خواهیم کرد.»

به دنبال تهدیدهای ایران و متحدانش مانند حزب‌الله لبنان، آمریکا نیروها و تجهیزات بیشتری به خاورمیانه اعزام کرده و همچنین به تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه سرعت داده است.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام ایرانی ناشناس اعلام کرد که در صورت توقف جنگ در نوار غزه، ایران به اسرائیل حمله نخواهد کرد.

همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که «انتظار دارد» رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه میان اسرائیل و حماس باعث شود که ایران از پاسخ نظامی به اسرائیل خودداری کند.

این در حالی است که روز ۲۶ مرداد شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع خود خبر داد که با وجود برگزاری نشست مقامات ارشد اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر در دوحه برای بررسی آتش‌بس در جنگ غزه، اسرائیل همچنان ارزیابی می‌کند که حملات حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به سوی اسرائیل «قریب‌الوقوع است».

در همان روز روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» نوشت قطر که از کشورهای میانجی برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است، از ایران خواسته تا برای جلوگیری از تخریب این روند از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ غزه، روز دوشنبه با مقام‌های ارشد اسرائیلی مذاکره کرد و گفت نخست‌وزیر اسرائیل با پیشنهاد جدید ایالات متحده برای نزدیک کردن مواضع طرفین جنگ غزه و رسیدن به توافق آتش‌بس موافقت کرده است.

او خواستار آن شد که حماس نیز این پیشنهاد را بپذیرد. دور بعدی مذاکرات آتش‌بس در قاهزه، پایتخت مصر برگزار خواهد شد و آقای بلینکن بعد از اسرائیل به مصر و قطر سفر می‌کند.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.