ثبت رکوردهای تازه در چک‌های برگشتی در ایران

چهارشنبه, 31ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در تیرماه امسال مبلغ چک‌های برگشتی در کشور به رقم بی‌سابقه ۱۰۱ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، از کل چک‌های مبادله شده، در تیرماه امسال از لحاظ تعداد ۱۰.۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۵.۷ درصد برگشت خورده است.

آرشیو آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در کشور طی تیرماه، بالاترین رقم از اردیبهشت ۱۳۹۹ است.

تیرماه امسال در مجموع نزدیک ۹۱۲ هزار چک به ارزش حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

این گزارش توضیح نداده شرکت‌ها و افراد عادی چه سهمی در چکهای برگشتی داشته‌اند، اما بیشتر از ۳۰ درصد تعداد چک‌های برگشتی در استان تهران، بیش از ۱۱ درصد در اصفهان، ۷.۴ درصد در خراسان رضوی و به همین میزان در آذربایجان شرقی و نهایتا ۵.۶ درصد در یزد ثبت شده است؛ استان‌هایی که صنعتی هستند و سهم چشمگیری در تولید ناخالص داخلی کشور دارند.

بانک مرکزی همچنین علت اوج‌گیری پیاپی رشد تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی از ابتدای امسال را توضیح نداده است.

افزایش چک‌های برگشتی، چه در بخش حقیقی و چه حقوقی باشد، نشان از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور دارد.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی به رشد ۴.۵ درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته اشاره کرده و بارها مدعی بهبود وضعیت اقتصادی کشور شده‌اند.

این در حالی است که جزئیات رشد اقتصادی پارسال نشان می‌دهد دو عامل افزایش هزینه‌های دولت و درآمدهای نفتی محرک رشد اقتصادی کشور بوده است؛ به‌طوری که رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در سال گذشته با قیمت سال پایه ۱۳۹۰ حدود ۱۴.۷ درصد و هزینه‌های دولت ۱۷ درصد رشد داشته است.

آمارهای اوپک و آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد رشد تولید نفت ایران طی ماه‌های گذشته تقریبا متوقف شده است و نمی‌توان انتظار بالا رفتن دوباره تولید ناخالص داخلی ایران به مدد رشد صادرات نفت را داشت.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که امسال رشد اقتصادی ایران به ۳.۳ درصد کاهش یابد و سال آینده تنها ۳.۱ درصد باشد.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.