مادر نفس حاجی‌شریف می‌گوید تاکنون در پنج مرجع «قضایی و انتظامی» علیه ماموران «طرح‌نور» شکایت کرده‌‌اند؛ اما همچنان بی‌نتیجه

چهارشنبه, 31ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

مریم عباسی، مادر نفس حاجی‌شریف، نوجوان چهارده ساله‌ای که ۱۶مرداد پخش ویدیوی «ضرب و شتم» او توسط ماموران «طرح نور»، با واکنش‌های گسترده مواجه شد، چهارشنبه ۳۱‌ مرداد، گفت که پرونده شکایت آنان از ماموران «از دادسرای نظامی خارج شده و به بازرسی فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) رفته است.»

اظهارات مریم عباسی یک روز پس از این بود که اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری‌اش گفت که نتیجه پزشک قانونی از آثار «ضرب و شتم» شاکی در حال بررسی است و افزود: «تاکنون در این پرونده مجموعاً ۸ نفر احضار شدند، بازجویی لازم از این افراد انجام شده و پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات است.»

براساس گزارش روزنامه هم‌میهن، مریم عباسی، تا کنون به پنج مرجع قضایی و انتظامی علیه تیم مامورانی که آن‏‌روزدخترش «نفس» و دوستش را با خشونت بازداشت کردند و به «پایگاه امنیت اخلاقی گیشا» بردند، شکایت کرده؛ به دادسرای نظامی، بازرسی ناجا، حفاظت اطلاعات فراجا، بازرسی فراجا و بازرسی کل ناجا.

 

 

وضعیت روحی نفس حاجی‌شریف پس از گذشت یک ماه و نیم همچنان وخیم است. او به خبرنگار هم‌میهن گفت که «روزهای اول کلاً بیرون نمی‌رفتم. من و دوستم تمام روز خانه بودیم. حتی همدیگر را نمی‌دیدیم. هنوز که هنوز است، بیرون نمی‌روم جز این‌که بخواهم بروم مدرسه. می‌ترسم که ون بیاید و مامورها بیایند سمتم. دم مدرسه هم که هستم، هرنوع ونی می‌بینم، می‌ترسم و چندقدم عقب می‌روم، قایم می‌شوم تا رد شود، بعد من بروم. با اینکه با پوشش مدرسه هستم. مدام فکر می‌کنم هرلحظه ممکن است بیایند خانه‌مان، من را بگیرند.»

او درباره میزان «ضرب و شتم» ماموران «طرح نور» گفت که «روزهای اول اصلا نمی‌توانستم غذا بخورم چون آنقدر توی دهانم زده بودند که کاملاً داخل دهانم زخم بود. بعضی وقت‌ها هم کابوسش را می‌بینم؛ آن صحنه‌های بد مدام برایم تکرار می‌شوند. حتی هنوز هم نمی‌توانم زیاد غذا بخورم. زیاد می‌خوابم که فکر و خیال کمتری بکنم. به روانشناس هم هنوز مراجعه نکرده‌ام، چون از خانه بیرون نمی‌روم.»

با وجود مدارک «ضرب و شتم» نفس حاجی شریف که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش گسترده کاربران رویرو شده است، توسط یک مامور زن «طرح نور» علیه او پرونده‌ای در دادسرای اطفال تشکیل شده؛ به‌دلیل آنچه این مامور، «در رفتن یکی از انگشت‌های دست» اعلام کرده است.

مریم عباسی، در واکنش به این شکایت گفت که دخترش به کسی آسیبی نرسانده و «اگر هم انگشت دست ماموری در رفته است، در نتیجه ضرب و شتم از طرف خودش بوده.»

نفس حاجی‌شریف درباره دلایل شکایتش افزود که «دلم نمی‌خواهد برای بچه‌هایی مثل خودم، چه کوچکتر و چه بزرگتر چنین اتفاق مشابهی بیفتد و دچار مشکلات روحی و روانی بشوند. دلم نمی‌خواهد آنها هم با یک ترس که همیشه همراه‌شان است در خیابان‌ها رفت‌وآمد کنند.»

پیش از این احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، در واکنش به فیلم دستگیری این دو دختر ۱۴ ساله توسط ماموران «گشت ارشاد» این رفتار را نادرست ندانسته و تنها اعلام کرد که «رفتار آن دختر‌ها بد و رفتار پلیس نیز یک مقدار غیرحرفه‌ای بود.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در دوره رقابت با پنج نامزد دیگر منتخب شورای نگهبان برای جانشینی رئیسی گفته بود: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلتر شکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد.»

این ادعاهای پزشکیان در حالی است که پس از گذشته چند هفته از انتشار این فیلم، هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نداشته و افراد نزدیک به او نیز موضع‌گیری خاصی انجام نداده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.